AutoPalace Citroën Zwolle
Vakgarage en Citroënspecialist Bonhof Epe
CitroTech Oldebroek
D&O Citroënspecialist Almere
De belevenissen van een Xantia Break
Recente posts
Oeps... Ruitschade! - Oct 13 2017
Het is alweer even stil hier, de Xantia heeft sinds de APK probleemloos zijn kilometers gemaakt....
Lekkerij pal voor de APK... - Jun 16 2017
Vandaag was het tijd voor de APK. En hij is uiteindelijk weer goedgekeurd, al had dat weer wat...
Beter remmen, fijner rijden! - Jun 08 2017
De APK is bijna weer aan de beurt, en al een tijdje geleden had ik gezien dat de remschijven aan de...
Even een uitstapje: een Xantia-sleutelvierdaagse - May 18 2017
Dit keer geen nieuws over de rode Xantia, maar even een uitstapje naar andermans Xantia. Meerdere...
Motorsteunenverhaal, het vervolg - Jan 30 2017
Helaas, de trillingen en het gedreun zijn niet verdwenen en begonnen enorm te irriteren....
Motorsteunen en meer - Dec 29 2016
Vlak na de vakantie in Berlijn ben ik met wat vrienden op een slooptocht geweest langs enkele...
Urlaub in Deutschland - Dec 06 2016
Sinds de bollen- en LHM-wissel heeft de Xant amper een slag misgeslagen. Al vind ik dat hij,...
Over deze weblog
Deze weblog gaat over de vuurrode Citroën Xantia 1.8i die ik in december 2008 kocht, en over zijn opvolger, een rode 1.8i 16v SX die ik in mei 2016 kocht.
De eerste Xantia betreft een compleet kale versie, bouwjaar 1993, een deukje en krasje hier en daar, maar daar was de prijs ook naar. Het ging er mij om dat de techniek in goede staat was, en dat was het geval, dus de Xantia mocht mee. Maar al vlot begon het gebrek aan opties mij te storen, dus ben ik langzaam maar zeker de Xantia gaan aankleden, zoveel mogelijk met gebruikmaking van gebruikte originele onderdelen. Het inbouwen en de resultaten daarvan zijn op deze weblog terug te zien, en ook onderhoud en reparaties passeren de revue.
De tweede Xantia is aangeschaft als iets jongere en frissere opvolger voor de inmiddels toch wel oud wordende X. Een 16v uit 1997 -dus iets moderner en zuiniger gemotoriseerd en ook een stuk jonger- voorzien van airco en ABS en met slechts iets meer dan twee ton op de klok. En ook deze Xantia is weer rood, zij het een tint donkerder. Aangezien de titel van deze weblog toch voor beide auto's de lading goed dekt, zal hier ook over het wel en wee van deze auto worden geschreven.
Veel leesplezier!
De eerste Xantia betreft een compleet kale versie, bouwjaar 1993, een deukje en krasje hier en daar, maar daar was de prijs ook naar. Het ging er mij om dat de techniek in goede staat was, en dat was het geval, dus de Xantia mocht mee. Maar al vlot begon het gebrek aan opties mij te storen, dus ben ik langzaam maar zeker de Xantia gaan aankleden, zoveel mogelijk met gebruikmaking van gebruikte originele onderdelen. Het inbouwen en de resultaten daarvan zijn op deze weblog terug te zien, en ook onderhoud en reparaties passeren de revue.
De tweede Xantia is aangeschaft als iets jongere en frissere opvolger voor de inmiddels toch wel oud wordende X. Een 16v uit 1997 -dus iets moderner en zuiniger gemotoriseerd en ook een stuk jonger- voorzien van airco en ABS en met slechts iets meer dan twee ton op de klok. En ook deze Xantia is weer rood, zij het een tint donkerder. Aangezien de titel van deze weblog toch voor beide auto's de lading goed dekt, zal hier ook over het wel en wee van deze auto worden geschreven.
Veel leesplezier!
Over mij
- Jochem Veenstra
- Ik ben Jochem, geboren in 1980 en woonachtig in Zwolle. In het dagelijks leven ben ik werkzaam bij de Nederlandse Spoorwegen als knooppuntcoördinator. In mijn vrije tijd knutsel ik graag aan mijn Citroëns: een GSA uit 1981 en enkele Xantia's. Ook ben ik geïnteresseerd in auto's in het algemeen, Citroën in het bijzonder, en daarnaast in urban exploring, spoorwegen en moderne geschiedenis.