Afgelopen vrijdag heb ik m’n Xantia maar eens uitgebreid gepolished, gepoetst en in de was gezet. En hij glimt en glanst nu bijna alsof-ie net nieuw uit de showroom is komen rollen. De lak blijkt nog in een behoorlijke goede staat te zijn voor een auto van bijna 16 jaar, vooral de kleur is nog prima in orde (behalve de achterklep natuurlijk…). Ik zal één dezer dagen eens een fotootje van het eindresultaat schieten.
Afijn, diezelfde avond ging ik vanuit mijn woonplaats Kampen richting mijn vriendin in Leeuwarden. Halverwege de rit viel me op dat hij ineens veel meer geluid maakte. Van de voorkant van de middendemper kwam behoorlijk wat geluid. Het boeltje zat nog wel vast, dus maar voorzichtig doorgereden naar Leeuwarden, en onderweg nog een keer gecheckt.
Zaterdag naar de Leeuwardense Euromaster gereden, en daar op de brug bleek de las van de voorste pijp op de voorkant van de middendemper finaal doorgeroest, hij was al half doorgescheurd en dat kon de beste man ook niet meer tijdelijk repareren. Gelijk vervangen dus!
Halverwege de middag belde Euromaster terug, de achterste demper zat aan de middendemper gelast i.p.v. met flenzen aan elkaar gemonteerd… Leuk, en aangezien de achterdemper ook verre van nieuw was besloot ik dat het duurzamer was om de hele zooi maar ineens te vervangen. Er hangt nu dus een gloednieuw setje dempers onder m’n Xant. Totale kosten: €320,-...
Helaas bromde de auto nog steeds, zij het wel behoorlijk minder dan ervoor, dus ik vermoedde dat de aansluiting katpijp-middendemper nog niet helemaal gasdicht is. Vanmiddag ben ik met de Xant naar mijn ‘eigen’ lokale Euromaster gegaan en daar de boel eens laten checken i.v.m. het gebrom. Wat bleek nou: die pr*tsers in Leeuwarden hadden geen pasta tussen de flenzen gesmeerd, zowel bij de katalysator-/middendemperflenzen als bij de middendemper-/achterdemperflenzen… En daarnaast zaten er wat kleine deukjes in de flens van de katpijp, waardoor die niet goed afdichtte op de middendemperflens. Dan is het niet zo vreemd dat-ie nog steeds halflek klinkt. Dat is allemaal vakkundig en gratis verholpen door de lokale Euromaster, dus het klinkt weer zoals het hoort te klinken, zonder gebrom en zonder gereutel bij gas loslaten.
Recente posts
Over deze weblog
Deze weblog gaat over de vuurrode Citroën Xantia 1.8i die ik in december 2008 kocht, en over zijn opvolger, een rode 1.8i 16v SX die ik in mei 2016 kocht.
De eerste Xantia betreft een compleet kale versie, bouwjaar 1993, een deukje en krasje hier en daar, maar daar was de prijs ook naar. Het ging er mij om dat de techniek in goede staat was, en dat was het geval, dus de Xantia mocht mee. Maar al vlot begon het gebrek aan opties mij te storen, dus ben ik langzaam maar zeker de Xantia gaan aankleden, zoveel mogelijk met gebruikmaking van gebruikte originele onderdelen. Het inbouwen en de resultaten daarvan zijn op deze weblog terug te zien, en ook onderhoud en reparaties passeren de revue.
De tweede Xantia is aangeschaft als iets jongere en frissere opvolger voor de inmiddels toch wel oud wordende X. Een 16v uit 1997 -dus iets moderner en zuiniger gemotoriseerd en ook een stuk jonger- voorzien van airco en ABS en met slechts iets meer dan twee ton op de klok. En ook deze Xantia is weer rood, zij het een tint donkerder. Aangezien de titel van deze weblog toch voor beide auto's de lading goed dekt, zal hier ook over het wel en wee van deze auto worden geschreven.
Veel leesplezier!
De eerste Xantia betreft een compleet kale versie, bouwjaar 1993, een deukje en krasje hier en daar, maar daar was de prijs ook naar. Het ging er mij om dat de techniek in goede staat was, en dat was het geval, dus de Xantia mocht mee. Maar al vlot begon het gebrek aan opties mij te storen, dus ben ik langzaam maar zeker de Xantia gaan aankleden, zoveel mogelijk met gebruikmaking van gebruikte originele onderdelen. Het inbouwen en de resultaten daarvan zijn op deze weblog terug te zien, en ook onderhoud en reparaties passeren de revue.
De tweede Xantia is aangeschaft als iets jongere en frissere opvolger voor de inmiddels toch wel oud wordende X. Een 16v uit 1997 -dus iets moderner en zuiniger gemotoriseerd en ook een stuk jonger- voorzien van airco en ABS en met slechts iets meer dan twee ton op de klok. En ook deze Xantia is weer rood, zij het een tint donkerder. Aangezien de titel van deze weblog toch voor beide auto's de lading goed dekt, zal hier ook over het wel en wee van deze auto worden geschreven.
Veel leesplezier!
Over mij
- Jochem Veenstra
- Ik ben Jochem, geboren in 1980 en woonachtig in Zwolle. In het dagelijks leven ben ik werkzaam bij de Nederlandse Spoorwegen als knooppuntcoördinator. In mijn vrije tijd knutsel ik graag aan mijn Citroëns: een GSA uit 1981 en enkele Xantia's. Ook ben ik geïnteresseerd in auto's in het algemeen, Citroën in het bijzonder, en daarnaast in urban exploring, spoorwegen en moderne geschiedenis.