Mijn Xantia was van origine uitgerust zonder centrale vergrendeling. Toen ik de auto kocht waren de sloten dol en heb ik de sloten vervangen door een set uit een andere Xant, eentje mét centrale vergrendeling. En ik had geen zin in gedoe met twee sleutels, dus heb ik toen de tankdop met slot vervangen door eentje zonder. Maar aangezien ik dus nog altijd geen CV op de tankdop had vond ik dat niet zo’n lekker idee.
Vanmorgen dus naar de sloop geweest en daar uit een sloper een tankklep-servo gehaald. Nu nog bedrading… Vanmiddag ben ik daarmee aan de gang gegaan. Rechterachterwiel eraf, wielkuip eruit, bumper half los, kofferbakbekleding deels los, C-stijlbeplating los. De bedrading afgetakt onderaan de C-stijl van de bedrading van de rechterachterdeur, langs de dorpel, langs de bankleuning naar boven, over het spatscherm heen, door een gat met rubber dopje in de achterbalk naar buiten, vervolgens opzij en door een ander gat richting wielkast en tankklep. Boeltje aangesloten, even testen en jawel, het werkt! Wel een kilo zand en modder in m’n haar, maar ach...
Gelijk ook de CV-servo in de achterklep vervangen door eentje uit een type 2, want die type 1-servo klinkt echt door merg en been. Een soort van KGGGGGRRRRRRR, heel naar. De servo uit de type 2 is dezelfde als die bij de tankklep, maar dan zonder het stalen frampje. Twee nieuwe gaatjes geboord, boeltje er weer in, en nu een iets subtielere klik in plaats van dat vreselijke geluid van de oude. En ach, ik vond op de sloop ook een tankklepscharnier waar de lipjes nog aanzaten, dus die ook maar op de auto gezet, met behoud van m’n eigen tankklep natuurlijk.
Daarna de Xant gestofzuigd en gewassen, dus helemaal klaar voor de Xantia-meet van morgen!
Recente posts
Over deze weblog
Deze weblog gaat over de vuurrode Citroën Xantia 1.8i die ik in december 2008 kocht, en over zijn opvolger, een rode 1.8i 16v SX die ik in mei 2016 kocht.
De eerste Xantia betreft een compleet kale versie, bouwjaar 1993, een deukje en krasje hier en daar, maar daar was de prijs ook naar. Het ging er mij om dat de techniek in goede staat was, en dat was het geval, dus de Xantia mocht mee. Maar al vlot begon het gebrek aan opties mij te storen, dus ben ik langzaam maar zeker de Xantia gaan aankleden, zoveel mogelijk met gebruikmaking van gebruikte originele onderdelen. Het inbouwen en de resultaten daarvan zijn op deze weblog terug te zien, en ook onderhoud en reparaties passeren de revue.
De tweede Xantia is aangeschaft als iets jongere en frissere opvolger voor de inmiddels toch wel oud wordende X. Een 16v uit 1997 -dus iets moderner en zuiniger gemotoriseerd en ook een stuk jonger- voorzien van airco en ABS en met slechts iets meer dan twee ton op de klok. En ook deze Xantia is weer rood, zij het een tint donkerder. Aangezien de titel van deze weblog toch voor beide auto's de lading goed dekt, zal hier ook over het wel en wee van deze auto worden geschreven.
Veel leesplezier!
De eerste Xantia betreft een compleet kale versie, bouwjaar 1993, een deukje en krasje hier en daar, maar daar was de prijs ook naar. Het ging er mij om dat de techniek in goede staat was, en dat was het geval, dus de Xantia mocht mee. Maar al vlot begon het gebrek aan opties mij te storen, dus ben ik langzaam maar zeker de Xantia gaan aankleden, zoveel mogelijk met gebruikmaking van gebruikte originele onderdelen. Het inbouwen en de resultaten daarvan zijn op deze weblog terug te zien, en ook onderhoud en reparaties passeren de revue.
De tweede Xantia is aangeschaft als iets jongere en frissere opvolger voor de inmiddels toch wel oud wordende X. Een 16v uit 1997 -dus iets moderner en zuiniger gemotoriseerd en ook een stuk jonger- voorzien van airco en ABS en met slechts iets meer dan twee ton op de klok. En ook deze Xantia is weer rood, zij het een tint donkerder. Aangezien de titel van deze weblog toch voor beide auto's de lading goed dekt, zal hier ook over het wel en wee van deze auto worden geschreven.
Veel leesplezier!
Over mij
- Jochem Veenstra
- Ik ben Jochem, geboren in 1980 en woonachtig in Zwolle. In het dagelijks leven ben ik werkzaam bij de Nederlandse Spoorwegen als knooppuntcoördinator. In mijn vrije tijd knutsel ik graag aan mijn Citroëns: een GSA uit 1981 en enkele Xantia's. Ook ben ik geïnteresseerd in auto's in het algemeen, Citroën in het bijzonder, en daarnaast in urban exploring, spoorwegen en moderne geschiedenis.