CV-geknutsel

Mijn Xantia was van origine uitgerust zonder centrale vergrendeling. Toen ik de auto kocht waren de sloten dol en heb ik de sloten vervangen door een set uit een andere Xant, eentje mét centrale vergrendeling. En ik had geen zin in gedoe met twee sleutels, dus heb ik toen de tankdop met slot vervangen door eentje zonder. Maar aangezien ik dus nog altijd geen CV op de tankdop had vond ik dat niet zo’n lekker idee.

Vanmorgen dus naar de sloop geweest en daar uit een sloper een tankklep-servo gehaald. Nu nog bedrading… Vanmiddag ben ik daarmee aan de gang gegaan. Rechterachterwiel eraf, wielkuip eruit, bumper half los, kofferbakbekleding deels los, C-stijlbeplating los. De bedrading afgetakt onderaan de C-stijl van de bedrading van de rechterachterdeur, langs de dorpel, langs de bankleuning naar boven, over het spatscherm heen, door een gat met rubber dopje in de achterbalk naar buiten, vervolgens opzij en door een ander gat richting wielkast en tankklep. Boeltje aangesloten, even testen en jawel, het werkt! Wel een kilo zand en modder in m’n haar, maar ach...

Gelijk ook de CV-servo in de achterklep vervangen door eentje uit een type 2, want die type 1-servo klinkt echt door merg en been. Een soort van KGGGGGRRRRRRR, heel naar. De servo uit de type 2 is dezelfde als die bij de tankklep, maar dan zonder het stalen frampje. Twee nieuwe gaatjes geboord, boeltje er weer in, en nu een iets subtielere klik in plaats van dat vreselijke geluid van de oude. En ach, ik vond op de sloop ook een tankklepscharnier waar de lipjes nog aanzaten, dus die ook maar op de auto gezet, met behoud van m’n eigen tankklep natuurlijk.

Daarna de Xant gestofzuigd en gewassen, dus helemaal klaar voor de Xantia-meet van morgen!

Permalink

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2008-2014 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.