Ondanks dat ik een tijdje geleden de klepdekselpakking had vervangen vanwege olielekkage bleef de auto toch olie lekken. Dus toch maar de auto weggebracht, en ik kreeg een belletje van de garage dat volgens hen de nokkenaskeerring los zat, en dat ze die weer op de plek hebben gezet en dat het volgens hen daarmee verholpen zou moeten zijn. Maar helaas bleef het ding lekken. Ik ben er nu wel even klaar mee, tijd om de d-riem, waterpomp, spanrol en keerring (zelf) te gaan vervangen.
Na wat heen en weer gepost op het Citroën Forum is forummer Sohail aan het eind van een doordeweekse middag langsgekomen en heeft met veel succes de krukaspoelie weten te lossen, die zat namelijk heel erg vast. En ach, hij was toch lekker bezig, dus hij heeft gelijk de riem, waterpomp en keerring vervangen, met mij in de rol van gereedschapopzoeker en -aangever. Mijn onmetelijke dank gaat dan ook uit naar hem! De avond hebben we afgesloten met een lekker bord chinees.
De klus was toen nog niet helemaal klaar. Van de onderste distributie-afdekplaat bleek een bevestigingspunt stuk te zijn, dus daar heb ik een nieuwe voor besteld bij de lokale Peugeot-dealer. Vol goede moed wilde ik de boel gaan afbouwen tot ik onder de auto op het stuk karton een behoorlijke plas KVS zag liggen. De nieuwe waterpomp bleek te lekken. Er zaten op het blok kennelijk nog teveel pakkingrestanten, ondanks het gebruik van vloeibare pakking. De hele bende mocht dus weer los!
Afijn, boeltje losgehaald, pomp eruit, alle pakkingresten verwijderd en nu de nieuwe pakking gebruikt i.p.v. vloeibare pakking. Riem er weer op, weer spannen e.d., KVS er weer in en de boel laten staan tot morgen met een schoon stukje karton eronder, dan eens zien of-ie dan wel dicht is, waar ik toch wel vanuit ga. Morgen hopelijk dus alsnog de boel afbouwen en rijden met het ding.
En dat op de dag dat m’n auto 17 jaar is geworden!
Recente posts
Over deze weblog
Deze weblog gaat over de vuurrode Citroën Xantia 1.8i die ik in december 2008 kocht, en over zijn opvolger, een rode 1.8i 16v SX die ik in mei 2016 kocht.
De eerste Xantia betreft een compleet kale versie, bouwjaar 1993, een deukje en krasje hier en daar, maar daar was de prijs ook naar. Het ging er mij om dat de techniek in goede staat was, en dat was het geval, dus de Xantia mocht mee. Maar al vlot begon het gebrek aan opties mij te storen, dus ben ik langzaam maar zeker de Xantia gaan aankleden, zoveel mogelijk met gebruikmaking van gebruikte originele onderdelen. Het inbouwen en de resultaten daarvan zijn op deze weblog terug te zien, en ook onderhoud en reparaties passeren de revue.
De tweede Xantia is aangeschaft als iets jongere en frissere opvolger voor de inmiddels toch wel oud wordende X. Een 16v uit 1997 -dus iets moderner en zuiniger gemotoriseerd en ook een stuk jonger- voorzien van airco en ABS en met slechts iets meer dan twee ton op de klok. En ook deze Xantia is weer rood, zij het een tint donkerder. Aangezien de titel van deze weblog toch voor beide auto's de lading goed dekt, zal hier ook over het wel en wee van deze auto worden geschreven.
Veel leesplezier!
De eerste Xantia betreft een compleet kale versie, bouwjaar 1993, een deukje en krasje hier en daar, maar daar was de prijs ook naar. Het ging er mij om dat de techniek in goede staat was, en dat was het geval, dus de Xantia mocht mee. Maar al vlot begon het gebrek aan opties mij te storen, dus ben ik langzaam maar zeker de Xantia gaan aankleden, zoveel mogelijk met gebruikmaking van gebruikte originele onderdelen. Het inbouwen en de resultaten daarvan zijn op deze weblog terug te zien, en ook onderhoud en reparaties passeren de revue.
De tweede Xantia is aangeschaft als iets jongere en frissere opvolger voor de inmiddels toch wel oud wordende X. Een 16v uit 1997 -dus iets moderner en zuiniger gemotoriseerd en ook een stuk jonger- voorzien van airco en ABS en met slechts iets meer dan twee ton op de klok. En ook deze Xantia is weer rood, zij het een tint donkerder. Aangezien de titel van deze weblog toch voor beide auto's de lading goed dekt, zal hier ook over het wel en wee van deze auto worden geschreven.
Veel leesplezier!
Over mij
- Jochem Veenstra
- Ik ben Jochem, geboren in 1980 en woonachtig in Zwolle. In het dagelijks leven ben ik werkzaam bij de Nederlandse Spoorwegen als knooppuntcoördinator. In mijn vrije tijd knutsel ik graag aan mijn Citroëns: een GSA uit 1981 en enkele Xantia's. Ook ben ik geïnteresseerd in auto's in het algemeen, Citroën in het bijzonder, en daarnaast in urban exploring, spoorwegen en moderne geschiedenis.