Wissen maar!

Zo, ik heb weer wat verzonnen om aan m’n Xantia te verbouwen. Mijn Xantia beschikt namelijk niet over een achterruitenwisser, zoals je hier kunt zien:


En dat is dit natte najaar toch wat gaan storen, ook omdat de auto altijd buiten staat geparkeerd. Zoals verwacht is er geen bedrading voorbereid; zo hoort er achter het linker C-stijlpaneel een stekkerverbinding te hangen als overgang van interieurkabelboom naar achterklepkabelboom (links in de klep zit de wisser-/sproeierbedrading, rechts verlichting en CV), en die ontbreekt geheel bij mij. Dus dat wordt zelf bedrading bouwen. En aangezien mijn dashboardkabelboom ook geen bedrading daarvoor heeft kan ik niet de rechterstengel gebruiken. Ik heb dan ook een wisserstengel zonder draaibaar deel. Dus de bediening gaat met een knop gebeuren, zoals in de VSX het geval is. Ik heb het schema daarvoor opgezocht in mijn modeljaar ‘93 Xantia-schemabijbel en daar alle sproeiermeuk uitgegumd. Een sproeier inbouwen is teveel gedoe, omdat ik dan een slang van rechtsvoor via de rechter A-stijl, het dak en de C-stijl naar de klep moet gaan trekken, en bovendien een pompje met twee openingen in m’n reservoir moet bouwen; nu zit er een pompje met één opening. Daaruit is dit schema voortgekomen:


De knop komt rechts van het klokje, daar heb ik nog een blanco knop zitten. De aansluitingen op de zekeringenkast komen op de plek waar ze horen, zodat alles werkt en is gezekerd zoals het hoort. Dus eerder deze week naar de sloperij geweest voor een knop met voet, een wissermotor met relais en een wisserarm en daarna gauw de warme schuur van m’n ouders in om het in te gaan bouwen.

En na een middag knutselen zit het erop en werkt het allemaal! Even wat plaatjes:


De zelfgesoldeerde kabelboom


Met schakelaarstekker


Wissermotor gemonteerd, daarvoor moest een gat worden gemaakt in het sierrubber aan de buitenzijde, voor de rest was de klep voorbereid


Rechts naast de klok zit de schakelaar. Ik heb nog geen ruitenwisserschakelaar, die zijn zeldzaam (zaten alleen in de VSX’en, heeft er iemand eentje liggen?), maar een mistachterlichtschakelaar is qua werking identiek


Voila! Nu alleen nog een keer gasdrukveren op de klep die zijn berekend op een ruitenwissermotor én een achterspoiler…

Permalink

1 Reactie op Wissen maar!

  1. Hi Dear,

    I Like Your Blog Very Much. I see Daily Your Blog, is A Very Useful For me.

    You can also Find oliepomp mercedes-benz Oliepomp Mercedes-Benz kwaliteit online goedkoop kopen, Mercedes-Benz Oliepomp snel verzonden en in huis - Auto-onderdelen in Nederland en België

    Visit Now:- https://my-parts.nl/auto-onderdelen/oliepomp/mercedes-benz/

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2008-2014 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.