Tijd voor een nieuwe update, ditmaal rond de APK. De Xantia is namelijk afgekeurd, en wel op een vijftal punten:
- Kapotte aandrijfashoes links
- Verdroogde veerpootretourslangen
- Versleten voorremblokken
- Niet-kloppend lichtbeeld
- De stofhoes om de linker veerpoot zit los
Niks spectaculairs, maar toch een aardig lijstje. Dus ben ik vol goede moed aan de slag gegaan. Helaas is het vervangen van de aandrijfashoes mij niet gelukt, want ik kreeg de draagarm met geen mogelijkheid los van de fusee. Dan dat maar laten doen binnenkort, a.s. vrijdag heb ik een afspraak bij Citrotech.
De retourslangen gingen ook moeizaam vanwege de onmogelijke rukconstructie van de klemmetjes rond de veerpoot. Dan laat ik die vrijdag er wel even bij doen. De remblokken vóór heb ik wel gewisseld, en zoals de foto hierboven laat zien was het ook wel tijd.
Voor wat betreft het lichtbeeld heb ik de xenon weer ingeruild voor halogeen, maar dan wel gele (2500K) H1's, eens zien of me dat een beetje gaat bevallen, ook in combinatie met de al gele verstralers.
Het probleem met de stofhoes om de veerpoot lag aan een deels losgescheurde rubber rand onderop de veerschotel, waar de hoes omheen wordt gedrukt. Dat betekende dus dat de hele veerschotel moest worden gewisseld. En dat bleek ook wel nodig, want de algehele staat van de schotel bleek niet meer zo fris. Links de oude, rechts de ‘nieuwe’, afkomstig van een sloper.
Duidelijk te zien dat de rubber ring voor de hoes deels afgescheurd is, en dat-ie verder ook niet meer zo best was, er zaten al behoorlijk wat haarscheurtjes in het rubber.
Gezien de staat van de linker veerschotel leek het me wijs om de rechter dan ook gelijk te wisselen voor een frisser exemplaar. En ook dat bleek niks te vroeg, want deze was ook verre van fris meer.
Ook hier was de rubber ring voor de hoes al aan het afscheuren, maar wat mij nog meer zorgen baarde was dit:
Het rubber tussen de beide metalen schalen was echt behoorlijk verdroogd. Als dit niet wordt aangepakt dan kan dit leiden tot het doorscheuren van het rubber, met als gevolg dat de hele veerpoot losraakt en richting motorkap schiet, met alle onwenselijke en gevaarlijke gevolgend van dien... Wat geleende plaatjes om dit te illustreren:
Je moet er toch niet aan denken dat zoiets midden op de snelweg zou gebeuren! Gelukkig zijn de veerschotels wat dat betreft tijdig vervangen, niks te vroeg dus!
Nu alleen dus nog de aandrijfashoes en de retourslangetjes laten vervangen a.s. vrijdag, een nieuwe APK er overheen en dan kan de Xant er weer even tegen. Wordt vervolgd.