Natúúrlijk... Vlak voordat ik twee dagen geleden de Xantia wilde wegbrengen voor de APK, ontdekte ik een knijpgaatje in een koelslang, achter het blok, vlakbij de waterpomp... En dat was het koelslangdeel waar ook de aansluiting op het schutbord met de kachelradiateur bij hoort, en dat was precies de enige die ik niét nieuw op de plank had liggen. De APK heb ik maar geannuleerd (die loopt nog tot 16 oktober) en gelijk de betreffende koelslang besteld bij de dealer voor een kleine negentig euro. En als de boel toch al droog ligt vervang ik natuurlijk ook gelijk de andere drie slangen, die ik dus allemaal al nieuw had liggen.
Gisteren arriveerde de nieuwe koelslang bij de dealer, dus na die opgehaald te hebben reed ik de Xantia rustig en behoedzaam naar m’n ouders om daar alle slangen te gaan vervangen. En zo ziet een zooitje nieuwe koelslangen eruit:
Het lek zat bij de slang die aan de achterkant van het blok de waterpomp ingaat, en waar ook de aansluiting aan de kachelradiator in zit. Plaatjes zeggen meer dan duizend woorden:
Lekker, al die ingedroogde olieresten die al die tijd op de rubberen slang hebben liggen inwerken. Dan ontstaan er haarscheurtjes en dan krijg je dit soort gedoe. Waarschijnlijk ontstaan na zweterij en lekkerij van de klepdekselpakking in het verleden. Nou ja, na de boel te hebben afgetapt en alle vier de slangen te hebben uitgebouwd dan krijg je zo’n verzameling, min of meer uitgelegd zoals ze in de motor zitten:
Het grootste probleem was de aansluiting op de kachelradiator. Deze is niet origineel maar imitatie, en dat is te merken aan de plaats van het nokje waar de borgclip achter moet haken, deze zit te ver naar achteren. Ik heb er al vaker gedoe mee gehad in het verleden en baal er nog steeds van dat ik toen geen originele heb geplaatst. Het vergde enige improvisatie, onder meer door het gebruik van iets dunnere O-ringetjes, waardoor het allemaal iets beter paste en de clip uiteindelijk toch achter het nokje viel. Zodoende hebben we de boel zowaar in één keer lekdicht gekregen. En ben ik nu ook van m’n doorgesneden kachelslangen af! Deze waren voordat ik de auto kocht al een keer doorgesneden om de boel kort te sluiten bij een lekke kachelradiator.
Aan het einde van de middag zaten alle nieuwe slangen er in en is het motortje dus volledig van nieuw kachelslangen voorzien; na het avondeten de boel gevuld, gecheckt, ontlucht en afgevuld. Die kan er weer even tegen wat dat betreft!
Lekke kachelradiateur in mijn 1999 Xantia wat te doen? Laten maken voor 750 euro of wat anders gaan zoeken? Wat is jou advies