Het is alweer drie maanden geleden dat ik hier iets postte, maar er was ook weinig te melden rond de rode Xantia. Niet dat ik heb stilgezeten, integendeel zelfs. De blauwe Saxo had motorische problemen; aanvankelijk dacht ik een lekke koppakking, dus is die vervangen, alleen verhielp dat het probleem niet. Uiteindelijk heb ik er een ander motorblok ingelepelt, een flinke klus, maar uiteindelijk met resultaat!
Goed, terug naar de rode Xantia. Een paar weken terug was ik een dagje in het Ruhrgebied in Duitsland. Gedurende de dag na een paar slechte wegen ontstond er rechtsvoor flink wat geklapper, de rechter stabilisatorstang bleek flink wat speling te hebben gekregen. Die heb ik dan ook de volgende dag nog vernieuwd. Ze noemen die dingen niet voor niets ook wel 'rammelstokjes'...
Half oktober verloopt de APK, dus stilletjes aan moet daar het vizier op worden gericht. Zo zag ik onlangs dat de lekzak rond de veerpoot linksvoor naar beneden hing, iets wat enkele jaren terug tot afkeur leidde. De rand die de lekzak bovenaan vasthoudt bleek te zijn afgescheurd. Dat betekent dus dat de veerschotel moet worden vervangen, wat ik drie jaar geleden ook al eens heb gedaan, toen hetzelfde probleem tot afkeur leidde. Net als nu heb ik toen gekozen voor eentje van een sloper, alleen van een wat jonger exemplaar dan de mijne. Zo zag de afgescheurde rand er dit keer uit:
Veerbol eraf, hogedrukleiding eruit, veerpoot eruit tikken, vier bouten los en voila, hij ligt ernaast. Inbouwen is de omgekeerde volgorde, maar het weer naar boven krijgen van de vette, gladde zuigerstang bleek weer een lekker klusje. Maar nadat ook dat varkentje was gewassen blijft de lekzak nu weer netjes zitten:
Ook liet de linker aandrijfas zich al een tijdje wat nadrukkelijker horen, dus nu ik toch de boel al uit elkaar had linksvoor is die ook gelijk vervangen. Altijd weer een gemartel om de fuseepen uit de draagarm te krijgen, maar het is weer gelukt. Helaas bleek de fuseekogel speling te vertonen, iets wat ik ook al vermoedde en nu dus bevestigd is. Die mag de garage doen bij de APK, aangezien dat een naar klusje schijnt te zijn. Die krengen zitten naar verluidt nogal eens verschrikkelijk vast.
Tot slot heb ik gelijk de klepdekselpakking vervangen. Deze was al een tijdje niet helemaal fris meer, wat zorgde voor wat zweterij achterop het motorblok. Ook weer gefikst!
En de 'magische' drie ton zit er aan te komen! Het is bijna zover!