Omdat mijn BX me toch wat teveel gedoe gaf heb ik onlangs een Xantia aangeschaft. Mijn idee erachter: betrouwbaarder, moderner, maar wel véring!
Ik heb de Xant gekocht van een particulier, die zijn Xant heeft verruild voor een Opel Omega V6 met roestgaten in de deuren. Het betreft hier weliswaar een volkomen kale Xantia 1.8i X, zonder CV, elektrische ramen en achterruitenwisser, maar wel eentje die er (in mijn ogen) mag zijn! Bouwjaar is 1993, kleur knalrood (of Rouge Furio volgens Citroën), 187.000 kilometer op de teller, voorzien van vrijwel nieuwe APK, nieuwe remschijven en -blokken rondom, nieuwe kachel, nieuwe voorbanden, (lelijke) sportvelgen, jarenlang dealeronderhouden, en dat voor het luttele bedrag van slechts €600,-!
M’n Xantia staat inmiddels voor de deur, na een technisch probleemloos weekend en 375 afgelegde kilometers. Wat is er naar boven gekomen?
- deursloten willen niet meer draaien, zit geen beweging in;
- achterklepslot draait door;
- vering is vrij stug voor een Citroën;
- koplampreflectors hebben een poetsbeurt nodig;
De auto wil dus niet op slot, bij gebrek aan CV. Setje andere sloten gehaald bij de sloperij en die ingebouwd.
Ook gelijk de plexiglasplaat van het klokkenwerk vervangen (zat een ster in) en de dashboardverlichting gecheckt en enkele lampjes vervangen. Ook is mijn broer zo lief geweest de lenzen van m’n koplampen schoon te maken, dus ik kan weer wat zien in het donker! En op de sloop had ik ook een mooi vierspaaks Citroën-stuur gevonden, die zit er nu ook in.
Oh ja, foto’s! En ja, het vroor vanmorgen:
Recente posts
Over deze weblog
Deze weblog gaat over de vuurrode Citroën Xantia 1.8i die ik in december 2008 kocht, en over zijn opvolger, een rode 1.8i 16v SX die ik in mei 2016 kocht.
De eerste Xantia betreft een compleet kale versie, bouwjaar 1993, een deukje en krasje hier en daar, maar daar was de prijs ook naar. Het ging er mij om dat de techniek in goede staat was, en dat was het geval, dus de Xantia mocht mee. Maar al vlot begon het gebrek aan opties mij te storen, dus ben ik langzaam maar zeker de Xantia gaan aankleden, zoveel mogelijk met gebruikmaking van gebruikte originele onderdelen. Het inbouwen en de resultaten daarvan zijn op deze weblog terug te zien, en ook onderhoud en reparaties passeren de revue.
De tweede Xantia is aangeschaft als iets jongere en frissere opvolger voor de inmiddels toch wel oud wordende X. Een 16v uit 1997 -dus iets moderner en zuiniger gemotoriseerd en ook een stuk jonger- voorzien van airco en ABS en met slechts iets meer dan twee ton op de klok. En ook deze Xantia is weer rood, zij het een tint donkerder. Aangezien de titel van deze weblog toch voor beide auto's de lading goed dekt, zal hier ook over het wel en wee van deze auto worden geschreven.
Veel leesplezier!
De eerste Xantia betreft een compleet kale versie, bouwjaar 1993, een deukje en krasje hier en daar, maar daar was de prijs ook naar. Het ging er mij om dat de techniek in goede staat was, en dat was het geval, dus de Xantia mocht mee. Maar al vlot begon het gebrek aan opties mij te storen, dus ben ik langzaam maar zeker de Xantia gaan aankleden, zoveel mogelijk met gebruikmaking van gebruikte originele onderdelen. Het inbouwen en de resultaten daarvan zijn op deze weblog terug te zien, en ook onderhoud en reparaties passeren de revue.
De tweede Xantia is aangeschaft als iets jongere en frissere opvolger voor de inmiddels toch wel oud wordende X. Een 16v uit 1997 -dus iets moderner en zuiniger gemotoriseerd en ook een stuk jonger- voorzien van airco en ABS en met slechts iets meer dan twee ton op de klok. En ook deze Xantia is weer rood, zij het een tint donkerder. Aangezien de titel van deze weblog toch voor beide auto's de lading goed dekt, zal hier ook over het wel en wee van deze auto worden geschreven.
Veel leesplezier!
Over mij
- Jochem Veenstra
- Ik ben Jochem, geboren in 1980 en woonachtig in Zwolle. In het dagelijks leven ben ik werkzaam bij de Nederlandse Spoorwegen als knooppuntcoördinator. In mijn vrije tijd knutsel ik graag aan mijn Citroëns: een GSA uit 1981 en enkele Xantia's. Ook ben ik geïnteresseerd in auto's in het algemeen, Citroën in het bijzonder, en daarnaast in urban exploring, spoorwegen en moderne geschiedenis.