Gierend de weg op

Toen ik naar de forummeeting in Hedel reed viel me op dat met name wanneer ik accelereer en wanneer ik met gas los in de versnelling hem laat uitvieren er rechtsvoor een gierend of schurend geluid klinkt. Ook bij stilstand in z’n vrij gebeurt dit, zij het in mindere mate, bij gas geven en wanneer met gas los het toerental terugvalt. De toonhoogte is gelijk, ongeacht snelheid of toerental.

Dus m’n hoofd eens onder de kap te luisteren gelegd, maar daar kan ik het niet terughoren, teveel lawaai van de motor zelf denk ik. Ik heb via de bekende fora al wel wat topics gevonden over gierende geluiden, maar dat betrof met name druklagerproblemen, en aangezien de koppeling aan de linkerkant van het blok zit lijkt dit me hier niet het geval. Maar wat dan wel?

Maar eens onder de auto gaan kijken, en daar trof ik dit aan bij de achterste motorsteun, aan de achterkant van het blok:




Het tussenlager van de rechter aandrijfas ligt dus aan puin, vandáár dus de herrie bij optrekken en remmen op de motor, door de dan optredende frictiekrachten. En vandaar ook dat ik het onder de kap niet hoorde maar wel in de auto.

Op de foto’s heb ik de afdichtring (of wat daar van over is) alweer teruggedrukt, die bungelde dus halverwege de as, waardoor ik vrij zicht had op de kogeltjes, waarvan er overduidelijk een aantal misten. En zowat een centimeter speling daar. Gelukkig net op tijd achtergekomen dus! Dus nu change of plans, morgen een andere aandrijfas zien te vinden. Wel gelijk de multiriem vervangen, de oude was behoorlijk verdroogd en al aardig glazig.

Vanmiddag heeft m’n broertje een andere aandrijfas met een goed lager voor me opgehaald, dat leek me een betere optie dan gepiel met een lager wat niemand kon leveren hier in de regio. De auto wordt toch niet dagelijks gebruikt, dus dat hebruikte lager hoeft geen 100.000 km meer mee te gaan. Bovendien heb ik nauwelijks gevallen van kapotte tussenlagers bij Xantia’s kunnen vinden op de forums.

Nu de auto horizontaal op 4 bokjes staat heb ik de bakolie afgetapt. Toen wilde ik beginnen met het losdraaien van de centrale wielmoer op de aandrijfas, maar dat ging dus niet, want we blijken geen passende dop te hebben. Dop 32 is de grootste die we hebben, en die is te klein. Morgenochtend dus maar op zoek naar een passende dop m.b.v. de wielmoer die op de vervangende aandrijfas zat. Wordt vervolgd...

Permalink

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2008-2014 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.