Temperatuurdingetjes

En de patiënt is maar weer eens gezond uit de operatiekamer gekomen! Het is geworden…

SDC11229.JPG 

...een tellerbak voorzien van temperatuurdisplay en olietemperatuurmeter natuurlijk!

Ik had deze Sagem-tellerbak al een tijdje geleden op Marktplaats gekocht. Mijn eigen Jaeger-tellerbak is niet geschikt voor een temperatuurdisplay en bovendien bleken Jaeger- en Sagem-meters niet uitwisselbaar. Mijn tellerbak is ook nog eens kabelaangedreven, daardoor is het aanbod niet zo groot, want dit kwam alleen bij de eerste paar bouwjaren voor. Maar uiteindelijk er toch eentje kunnen vinden met kabelaandrijving en extra display en meter.

Maar de snelheidsmeter van mijn eigen Jaeger-bak loopt tot 220 km/u (i.v.m. het 14 inch schoeisel) en die van de Sagem-bak liep tot 240 km/u en bovendien stond de teller van de Sagem ruim 100.000 km te laag. Tot ik vandeweek op de sloop een andere kabelaangedreven Sagem-bak vond met een snelheidsmeter tot 220 km/u. Alleen had deze gas-Xantia ruim 140.000 km tevéél op de kilometerteller staan. Na een avondje knutselen en internetten stond de kilometerteller op de juiste stand en was de 240-meter verwisseld met de 220-meter. Dat was het eerste deel.

Deel twee was het aanleggen van de bedrading in de auto. De linker elektrische buitenspiegel op mijn Xantia had al een sensor met stekker. Alleen is de linker doorvoerslurf inmiddels zó vol dat ik geen trek had in het daardoorheen trekken van nóg twee draden. Dus heb ik de sensor uit de spiegel gepeuterd en in de rechterspiegel weer ingebouwd. In de rechterdeur lagen nog enkele loze draden van de CV (er zit een tweepolige slave-servo, terwijl de bedrading is voorbereid op een vijfpolige master-servo), dus heb ik die maar gebruikt om twee draden van de tellerbak naar de sensor te trekken. De betreffende groene stekker aan de tellerbak bleek (hoe kan het ook anders…) ook niet te zijn voorbereid op een temperatuurdisplay. Dus heb ik die twee draden zelf aan de stekker toegevoegd, na wat neuswerk in m’n schemaboek.

En het laatste deel was het vervangen van de tellerbak zelf, maar dat kan ik inmiddels bijna geblinddoekt doen. Na de diverse lampjes te hebben gecheckt op hun werking en er nog een paar te hebben vervangen uit m’n donorbakken (ik heb inmiddels vier bakken liggen; een elektrische Sagem, een kabelaangedreven Sagem en twee kabel-Jaegers, lampjes genoeg dus) heb ik de boel weer in elkaar geschroefd. En alles werkt en doet het! Behalve dan de olietemperatuurmeter, die is nog werkloos, maar dat is van later zorg. Ik heb hem laten zitten omdat de kap van de andere Sagem-bak, die geen gat heeft voor een olietemperatuurmeter, nogal bekrast was.

“Buiten is het 26 graden…”
SDC11230.JPG

Permalink

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2008-2014 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.