De Xantia kampt al een tijdje met lichte koelingsproblemen op warme dagen bij langdurige belasting, bijvoorbeeld op de snelweg. Vandaag heb ik de radiateur vervangen door een splintergloednieuwe originele radiator die ik half juni op Marktplaats op de kop wist te tikken voor een habbekrats. Gelijk de koelvloeistof ververst en de boel goed gespoeld. Het verschil tussen 18 jaar oud en splinternieuw:
Hopelijk zal de koelcapaciteit op de snelweg op warme dagen nu beter zijn. We zullen het de komende tijd wel zien.
Van mijn leren interieur zat er nogal wat speling aan de bestuurdersstoel bevestigde opklapbare armsteun, alsof-ie los zat. Met behulp van dit topic op het Xantia Club forum heb ik met flink wat gehannes uiteindelijk de armsteun los gekregen. De witte geleiderol valt normaal achter de smalle geul naast de asopening. Door de leuning in de omhoog-stand naar binnen toe te drukken kun je de rol vrij laten komen door de leuning door te draaien naar achteren. Zie ook het betreffende topic.
De in dat topic geplaatste afbeelding laat een soort overschuifbare kunststof bus zien die over de metalen as van de leuning kan. Dit zorgt er voor dat de speling tussen de stalen as en het stalen huis wordt opgeheven. Vreemd was alleen dat in de documentatie voor de Xantia type 2 (van na de facelift) deze bus wél is vermeld en in die voor de Xantia type 1 (van voor de facelift) niet. Gelukkig, ook op een type 1 als de mijne past dit zonder problemen. Het busje heeft onderdeelnummer 8969 VR en kost bij de dealer maar liefst €1,05 inclusief BTW.
De leuning weer terug aan de stoel gezet en voilà, geen wiebelende armleuning meer!