Sinds het vernieuwen van de radiator was de koeling bij langdurige belasting zoals snelwegverkeer wel verbeterd, maar nog niet optimaal. Al een tijdje zat ik te broeden op wat ik nog kon proberen. Onlangs liep ik rond bij sloperij GAOS en viel me op dat er door de jaren heen en bij de diverse uitvoeringen verschillend is omgegaan met de koelsleuven in de voorbumper bij type 1 Xantia's. Bij mijn auto zijn de onderste twee rijen van de vier (op één gat na) afgesloten door een plastic plaat:
Op de sloop stonden er meer zonder airco met een vergelijkbare plaat, maar ook enkele zonder airco waarbij die plaat ontbrak. Exemplaren met airco hadden allemaal alle sleuven open en voor de onderste rij een soort kunststof rooster zitten. Ik heb er eentje uit een bumper kunnen peuteren en meegenomen.
Ik heb de plaat uit de bumper gehaald. Eerst de grille weggehaald, en daarna met m'n arm in het gat tussen front en bumper door naar beneden. Het paste allemaal net, gelukkig heb ik vrij slanke armen. En het roostertje heb ik er ook in gekregen. Op zich niet heel nuttig, maar ik had hem toch liggen.
Het afgelopen weekend ben ik met de Xantia op en neer naar Duitsland geweest, zo'n 680 kilometer hoofdzakelijk Autobahn. Zowel op de heen- als de terugreis heeft de auto geen krimp gegeven en is de temperatuurmeter niet boven de 90 graden geweest. En dat bij enkele uren lang vrijwel continu snelheden rond de 120/130 per uur met soms ook flinke en lange hellingen, met drie inzittenden en een kofferbak vol bagage en met op de terugweg ook nog eens aanvankelijk buitentemperaturen van rond de 25 graden. Missie geslaagd wat mij betreft!