Gezinsuitbreiding

Sinds gisteren heeft de rode Xantia er een zusje bij: een heuse Citroën GSA Spécial in Bleu Azurite uit 1981. Voorzien van een luchtgekoelde 1130cc viercilinder boxermotor en Citroëns vermaarde hydropneumatische veersysteem. Ze staat op dit moment nog elders in het land te wachten op een kleine reparatie aan de neus. Een trekhaak heeft o.a. de koelvin vernield en de balk achter de voorbumper ingedrukt, dat dient eerst verholpen te worden alvorens ze de lange rit vanuit de Randstad naar haar nieuwe thuis kan maken.


De carrosserie is bikkelhard, een paar kleine plekjes vergen wat aandacht. De lak is niet meer geweldig, evenals een aantal deukjes en schrammen in het plaatwerk. Er zijn natuurlijk ook wel een aantal dingetjes aan het interieur, maar verder loopt het als een zonnetje. Binnenkort wellicht een eigen blog voor de blauwe GSA? Tot die tijd kun je ook meelezen op het Citroën forum.

UPDATE: En inmiddels heeft de GSA ook een eigen weblog: blauwegsa.blogspot.com. Volgen mag altijd natuurlijk!

Permalink

2 Reacties op Gezinsuitbreiding

  1. Anoniem zegt:

    Hoi Jochem,

    Ik ben Pollux (verbannen) op het CiFo, vandaar dat ik even hier reageer op je GSA-motortik. Van harte gefeliciteerd met je aankoop. Ik had bijna mijn vader erop afgestuurd want het leek mij een buitenkans voor die prijs. Heel leuk dat hij nu in handen is gevallen van jou. Zelf ben ik al voorzien met mijn GS 1220 Club break uit 1974, maar mijn vader wil al jaren een GS/GSA.

    Goed de tik dan. Ik zie weer allemaal CiFo-deskundigen die zonder de auto gezien hebben op afstand kunnen beoordelen dat je een gare nokkenas hebt. Het lijkt mij sterk, want die van een GS/A zijn, met uitzondering van de eerste 1015's behoorlijk solide, maar het zou wel kunnen. Voor je deze conclusie trekt -het levert een immers een hoop gedoe op- check even de benzinepomp. Die draait ook op een excentrische schijf van de nokkenas, maar als de pompas van de pomp zelf is versleten heb je ook een flinke tik weet ik uit ervaring. Haal de pomp los en controleer de hoogte van het uiteinde van de pompas. Die moet gemeten tussen het veerschoteltje en het einde van de pompas minimaal 4mm meten. Met een centimeter, of een hoogteklok kun je ook proberen de hoogte van de excentrische schijf te meten: in de hoogste stand moet die tussen de 21,5mm en de 22mm vallen, in de laagste tussen de 26,5 en 27mm. Als dit goed is pas je nokkenas verdenken.

    Groetjes en succes,

    Pol

  2. Hallo Pol,

    Dankjewel voor je reactie, en inderdaad is deze GSA nu de mijne. Er mankeert echt wel het een en ander aan, maar voor dat geld mag je ook wat achterstallig onderhoud of andere ellende verwachten. En tot nu toe zijn het vooral veel kleine defecten en achterstallig onderhoud. Helemaal in concoursstaat zal ze niet meer worden waarschijnlijk, maar een stuk frisser dan nu in elk geval wel. Je tip van die benzinepomp zal ik zeker nagaan, bedankt voor die tip!

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2008-2014 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.