Roest!

Helaas, het roestmonster heeft mijn Xantia gevonden. Afgelopen weekend waste ik voor het eerst de Xant weer met de hand dit jaar, altijd een goed moment om je carrosserie te checken, en helaas, net achter het linker achterwiel, vlak boven de bumper:



Ik moest gelijk denken aan een bericht in het roesttopic op het Xantiaclub forum met een verwijzing naar een Duits forum. Vanmiddag ben ik maar eens in de wielkast gekropen om één en ander te onderzoeken en waar mogelijk te behandelen. Wat me sowieso altijd al heeft verbaasd is waarom Citroën de rechter achterwielkast heeft voorzien van een volledig vullende halve kuip (bovenaan de foto) en de linker achterwielkast van een schamel plaatje plastic (onderaan de foto):


Daardoor ligt de hele bende open en bloot, temeer dat er in de balk achter de wielkast gewoon een gat zit. En let wel, deze foto is genomen met gemonteerd spatkuipje, onderaan de foto is nog een randje zichtbaar:


Helemaal vreemd vind ik dit:


De verticale delen van de kier zijn netjes dichtgekit, het horizontale deel niet. En als we dan de camera door het gat steken komen we dit tegen:


En door hetzelfde gat, maar dan schuin naar boven, richting daar waar de blaasjes naar buiten komen:


Er ligt gewoon een hele dikke kluit modder bovenop die rand. Een broeinest voor vocht, pekel (zeker na de zeer pekelrijke februarimaand) en andere misère. Eerst maar eens met een staalborstel en daarna wat perslucht aan de slag om al dat vuil weg proberen te halen door dat smalle gat:


Wat een troep... Modder, vuil, roest, ellende... De boel zo goed als mogelijk schoongemaakt en met Noverox roestomvormer aan de slag gegaan. Terwijl dat stond te drogen ben ik een rechter achterwielkuip van een sloper gaan bewerken om die enigzins pas te maken voor de linker achterwielkast, want het ligt allemaal gewoon veel te open en bloot. De wielkuip komt trouwens uit een type 2-sloper, en die stond er linksachter naar verhouding niet veel beter voor, dus ik zou iedere Xantiarijder dan ook van harte willen oproepen deze hoek eens goed te inspecteren. Afijn, na wat passen, meten en snijden was dit het resultaat:



Die zit weer min of meer dicht, in elk geval beduidend beter afgedekt tegen opspattend water/pekel/vuil van het linker achterwiel. En nee, de boel loopt netjes vrij, het loopt nergens aan in de laagste stand. Later dit jaar, als het weer wat droger en de temperaturen wat hoger zijn ga ik de boel nog eens nalopen, schoonmaken en verder behandelen.
Ik heb nog even bekeken hoe de rechtsachterhoek er bij stond qua roest en narigheid vergeleken met linksachter, en dankzij de daar wel volledige wielkuip staat die hoek er véél beter bij.

Permalink

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2008-2014 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.