Nieuwe koppeling

Overmorgen, 16 juli, is de twintigste verjaardag van mijn Xantia, en een mooi cadeau is al geregeld: de koppeling is vernieuwd. Koppelingsset, priseaslager-geleidebus, een setje nieuwe schakelstangen, de hele riedel compleet. De klus is gedaan samen met twee (en later drie) Citro-vrienden, waarvan er eentje al meerdere malen koppelingen heeft gewisseld. Het was een pittige en lange dag klussen, maar hij rijdt weer als nieuw! Zo lagen we er gisteren bij:


Na een paar uur buffelen lag de versnellingsbak eruit. Een heel gedoe, er moest veel aan de kant en eruit, en het past allemaal maar nét, maar het is gelukt!


De nog originele koppelingset - twintig jaar en 275.000 kilometer oud! - was ook wel aan vervanging toe! De plaat was behoorlijk dun, de drukgroep flink ingesleten en het druklager was ook allesbehalve okselfris.




En na een paar bussen remmenreiniger zag de bak er ook weer wat schoner uit.


De geleidebus met lager op de priseas (hierboven te zien om de uitstekende as, bevestigd met drie bouten) is ook vernieuwd, die had al aardig wat groeven. Daarvoor moest de koppelingshevel en -vork eruit, dat was nog even klooien, omdat het demonteren van de borgpen van de hevel nogal onduidelijk was. Maar uiteindelijk is het gelukt! Achteraf bezien hadden de beide kunststof bussen van de vork ook wel gedaan kunnen worden, maar een flinke dot vet zorgt ervoor dat het allemaal weer prima functioneert. Daarna werd het tijd om de nieuwe koppelingset te monteren.


De krukaskeerring was nog kurkdroog, dus die hebben we laten zitten. Omdat het weer inhijsen en monteren van de versnellingsbak een nogal krap klusje was duurde het even voordat de bak er weer op zat, maar toen dat eenmaal was gelukt ging het redelijk vlot. Al was het terugmonteren van de kilometertellerkabel nogal een rotklusje, maar nadat ook de nieuwe schakelstangen waren gemonteerd was uiteindelijk de klus geklaard. Het koppelt weer heerlijk licht, en het schakelen gaat weer haarscherp en superstrak. Ik ben supertevreden, en de Xantia kan er voorlopig weer even tegen!

Permalink

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2008-2014 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.