Nog wat nawerk

Gisteren was het mooi weer en ik had wel even tijd en zin om wat aan de Xantia te rommelen. Ik moest de remmen nog bleeden na het LHM verversen, dus aldus geschiedde. Het resultaat:


Ik blijf het een apart fenomeen vinden dat de oude bruine meuk altijd onderin terecht komt en de verse groene LHM bovenop. Hoe dan ook, het bleeden was duidelijk wel nodig, want goede en verse LHM is felgroen, niet donkerbruin. Remmen deed-ie prima en doet-ie nu weer prima, maar toch een fijn idee dat ook in de remleidingen nu schone LHM zit.

En toen ik toch bezig was heb ik het stabilisatorstokje linksvoor maar vernieuwd. Het nieuwe stokje lag al op de plank en het rammelde licht in die regionen. De hoes van één van de gewrichten was ook al een klein stukje door, dus nu toch maar vernieuwd, dat was nog niet gebeurd in de tijd dat ik de Xantia nu heb.


En ja, naast de zichtbare elektrische krik stond de auto ook netjes op assteunen, wees niet bang... Ook te zien is dat ik een tijdje geleden de geleideogen van de handremkabels op de fusee heb vervangen door die van een latere type 2 van de sloop, hier nog duidelijker zichtbaar:


Zit heel simpel met een bout vast in de fusee, vrij simpel om die dus te vervangen door een constructie die wat minder snel de kabels opvreet. Want daar staan de ogen van de type 1 Xantia's om bekend. Omdat het bij die exemplaren alleen een metalen oog betreft slijten door de stuurbewegingen de buitenmantels van de kabels vrij snel door. Later heeft Citroën dat ondervangen door het plaatsen van grotere ogen met nylon glijstukken, zoals ze nu dus ook op de rode Xantia zitten. Weer een zorg minder!

Permalink

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2008-2014 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.