De kogel

Zoals ik al eerder schreef was de fuseekogel linksvoor aan vervanging toe, deze had flinke speling. Aanvankelijk wilde ik dit laten doen, maar uiteindelijk besloot ik het toch zelf te gaan doen. Op eBay heb ik hiervoor een speciale dop met 4 uitstekende tandjes aangeschaft, deze is speciaal voor de fuseekogels van BX'en en Xantia's en dergelijke bedoeld. Ook een nieuwe fuseekogel werd via eBay aangeschaft.

Na een uur knutselen (wiel eraf, aandrijfasmoer los, stuurkogel los, remschijf en -klauw eraf, fuseepen uit de draagarm, aandrijfas uit het lager, fusee los van de veerpoot) lag de fusee in de bankschroef. Het hoesje was al niet fris meer, en door de fuseevork werd dat niet beter. Niet belangrijk, de kogel gaat er toch uit.


Tien minuten later was de oude fuseekogel los. Eerst moest de speciale dop op de fuseekogel worden bevestigd en worden geborgd door de moer op de door de dop stekende fuseepen te draaien.


Vervolgens dop 35 (of in mijn geval dop 36) erop en een kleine twee meter ijzeren buis als verlengstuk. Daarmee langzaam stootsgewijs druk opgebouwd, steeds ietsje harder drukken tot met een knak de boel loskwam. En nee, zo schuin als hieronder kwam hij er niet uit, dat was alleen voor de foto...


Vervolgens het weer opbouwen, wat feitelijk hetzelfde is, maar dan in omgekeerde volgorde. Alleen het weer monteren van de fusee aan de veerpoot was even lastig. Er zit een knobbel aan de achterkant van de veerpoot die precies in de gleuf achterop de fusee moet vallen. Dat was even friemelen, maar uiteindelijk is het gelukt.

Stuurt weer een stuk strakker, en geen rare geluiden meer uit de voortrein. Fijn!

Permalink

2 Reacties op De kogel

  1. Pieter Verhoeff zegt:

    Petje af!!!!! Ik ben benieuwd hoe lang je dit volhoudt!

  2. Zo lang als de Xantia het volhoudt kom ik een heel eind! Dankjewel!

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2008-2014 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.