Het is weer zover...

Met de naderende APK voor de boeg werd het tijd om de al een tijdje lekkende carterpakking te gaan vervangen. Ik liet geen plassen achter, maar de lekkage was me net iets teveel om risico mee te nemen voor de APK. Dus ben ik afgelopen weekend maar weer onder de Xantia gedoken om het carter los te halen. Daarvoor moet ook de dynamo eraf en de bevestiging van de pomp aan het blok los. Het was wat gepruts maar uiteindelijk lag het carter eraf en kon er een blik op het inwendige van de motor worden geworpen:


Na het verwijderen van de oude pakking bleek ook wel waarom deze was gaan lekken:


Op een paar plaatsen flink geplet. Nu de nieuwe pakking erin zit niet meer! Gelijk de gelegenheid aangegrepen om de motor te voorzien van verse olie.

En ach, als we toch bezig zijn: de thermostaat had het kort tevoren begeven, de motor kwam niet volledig op temperatuur. Dus koelvloeistof afgetapt, thermostaat vervangen en vervolgens verse koelvloeistof erin. Even ontluchten, en voila, we kunnen weer op pad.


Of toch niet? Nee, ik ontdekte tijdens het sleutelen dat de remklauw rechtsvoor helemaal nat was. Nadere beschouwing wees uit dat de LHM langs de handremhevel naar buiten kwam.


Gelukkig had ik nog zo'n remklauw liggen, dus die was redelijk vlot vervangen en ontlucht. Klaar voor de APK! En dat nog wel op mijn verjaardag. Het harde werk heeft zijn vruchten afgeworpen, want:


Alleen advies op de linker voorband, die zat op 2,4 mm profieldiepte. Voor de rest zonder problemen goedgekeurd! Inmiddels 21 jaar oud, bijna 6 jaar in mijn bezit, en still going strong!

Permalink

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2008-2014 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.