Voorjaar!

Van een vriend kon ik de complete cilinderkop van een Xantia 1.6i overnemen. De cilinderkoppen van de 1.6i en 1.8i zijn op alle vlakken identiek, en met nog geen anderhalve ton heeft deze kop minder dan de helft achter de kiezen dan degene in mijn Xantia.




En aangezien over ongeveer een jaar de d-riem aan de beurt is en de kleppen na ruim drie ton ook wel eens mogen worden gesteld (daarvoor moet de nokkenas eruit) diende zich de mogelijkheid aan om met een frissere ruilkop te gaan werken en die vantevoren klaar te maken.

Ik ga geen complete koprevisie uitvoeren, maar alleen de kleppen stellen (d.m.v. vulplaatjes), de nokkenaskeerring vernieuwen en de kop zo schoon mogelijk maken. Zo kan de rooie er dan nog fijn een paar jaar tegenaan.

Aangezien het voorjaar inmiddels toch wel is aangebroken werd het tijd om de winterbanden weer om te wisselen voor zomerbanden. Dus zijn de Belfast-velgen weer uit de schuur getrokken:


Ik heb gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt de remmen na te kijken en te ontluchten, en waar nodig schoon te maken en te smeren. Tot besluit heb ik de Xantia eens lekker gewassen. De rode Xantia kan er weer tegenaan!

Permalink

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2008-2014 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.