Klein onderhoud en APK-gedoe

Het eerste gedeelte van de laatste regel uit de vorige post is inmiddels gebeurd, de bougies waren daarbij toch wel ernstig aan vervanging toe... Oeps, kennelijk een keer vergeten ergens...


...gezien de meer dan verdubbelde afstand naar de weggebrande elektrode!

Vorige week op voor de APK, helaas afgekeurd op een roestige remleiding linksachter. Die heb ik gisteren vervangen voor een originele nieuwe van de dealer (gelukkig nog gewoon leverbaar, maar wel bijna 60 euro...), en vandaag is-ie weer goedgekeurd!

De te vervangen remleiding heeft er een flinke krul in zitten, vandaar dat origineel toch de voorkeur had, zo'n vorm is toch lastig na te maken. Zodoende werd deze besteld en geleverd bij de Citroën-dealer hier in Zwolle:


De oude leiding was inderdaad slecht aan het worden aan de binnenkant van de draagarm waar de leiding oversteekt richting remklauw:


Zowel vóór als na de krul zit de remleiding gefixeerd met een plaatje, respectievelijk op subframe en draagarm, en de bevestiging aan de draagarm bestaat uit een vierkant blokje met schroefdraad wat zit geklemd in een vierkant gat. Lastig uit te leggen, maar zo ziet hij eruit:


Bij het demonteren draaide hij dol, door roestig schroefdraad. Uiteindelijk moest hij worden doorgezaagd en het restant kon zodoende worden weggehaald. Maar ja, de leiding moet ook weer vast, wat nu? Nou herkende ik dit blokje uit mijn Saxo, daarbij zit het reservoir van de stuurbekrachting met exact zo'n blokje bevestigd aan het stalen koplampfrontje. Afijn, de automaterialenzaak had zoiets niet, de Peugeot-dealer bij m'n ouders in de buurt keek me ook maar vreemd aan... Dan maar naar de sloop, en daar kon ik exact zo'n blokje uit een Saxo met stuurbekrachtiging peuteren en voor niks meenemen! Zodoende kon ik uiteindelijk toch de boel afmonteren en ontluchten. Je wordt toch creatief in zulke situaties...

Permalink

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2008-2014 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.