De eerste klusjes

Vandaag lekker bij huis in het zonnetje bezig geweest met de Xantia.

Eerst maar even rondom de wielkuipen eruit om zooi te scheppen. En die zaten lekker vol met blad en zand en dergelijke, zoals ik al verwachtte, ik heb dit al bij veel andere Xantia's gezien.


Hoe dieper je komt, hoe dichter en vochtiger het wordt. Even de bout onderaan het spatbord lossen hielp om de laatste restjes weg te krijgen.
Achter de achterwielen lijkt het alleszins mee te vallen, wel veel (droog) zand, maar geen rottigheid van naam. Dat gaan we natuurlijk wel t.z.t. aanpakken om er voor te zorgen dat het ook zo blijft.
Met de wielen eraf gelijk de remmen, remslangen en -leidingen en retourslangen bekeken, dit ziet er allemaal prima uit.

Daarna heb ik de koplampen en grille eruit gehaald, omdat ik de neus niet helemaal lekker eruit vond zien qua naden en kieren, en daar kwam inderdaad wat aanrijdingsschade naar boven. Kennelijk heeft de Xant ooit een keer een tik op de neus gekregen. Het koplampfront is met name aan de bestuurderskant flink beschadigd, en ook de bumper heeft wat onderhuidse schade.



Daar zal te zijner tijd een keer een ander frontje op moeten 'voor de net', maar niet al te belangrijk voor nu. Dus alles weer op z'n plek teruggezet voorlopig, nog even een wit uitgeslagen knipperlichtje vervangen en tot de volgende keer!

Toen maar eens in de auto aan de slag gegaan. Eerst maar eens dat afgeragde stuurwiel eruit, want daar lustten de honden echt geen brood meer van. Ik had nog een net stuur liggen, dus dan is de keuze niet moeilijk. En als ik toch de boel al open heb liggen dan nemen we natuurlijk even de tellerbak eruit om wat kapotte lampjes te wisselen.
Nou had ik in mijn schuurtje nog een ruitenwisserstengel uit een type 1 Xantia Turbo CT Break liggen, welke was voorzien van variabele interval. Een klein onderzoekje in de schema's leerde dat er geen onderscheid is tussen wel of geen variabele interval in de latere t1-jaren, en ook de stekkerbezetting was identiek. Dus de proef op de som genomen en die stengel er maar eens in geknutseld.


De bovenste stengel is die met variable interval, en na installatie werkte alles helemaal volgens het boekje. Fijne optie! De draaiende delen van de stengel gaat nog wat stroef, maar ik heb het ding ook al heel wat jaren op de plank liggen. Wie wat bewaart die heeft wat!

Tellerbak weer op de plek, stengel weer op de plek, stuurkappen er weer om, tijd voor een 'nieuw' stuur! Het verschil is niet moeilijk te zien...


En nu we toch bezig zijn, ach, dan vervangen we gelijk de deurschelpen door die van vroege t1's, lang leve de sloop! Zijn we mooi van die bladderende knopjes af.


Zo, de werkplek begint alweer ergens op te lijken. Maar wat is nou een Xantia zonder middenarmsteun? Ik had, naast een armsteun, ook nog een middenconsole liggen met gaten voor een armsteun, dus zodoende kon ik de originele console netjes houden voor wanneer het elektrisch leer er in gaat komen. Dus na wat bakjes en paneeltjes te hebben weggehaald, de handrem zo strak mogelijk aangetrokken te hebben en 4 boutjes te hebben losgedraaid kon de console eruit en het exemplaar met de gaten erin. Alles weer vast en op z'n plek, even drie schroefjes door de gaten in de bodem van de armsteun en voila!


Zo knutselen we weer lekker verder! Komend weekend eerst CitroMobile (met de 'oude' rooie, als soort van afscheid) en dan een klein weekje vrij. Dan de motor maar eens een beurtje gaan geven en de brommende uitlaat eens aan gaan pakken.

Permalink

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2008-2014 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.