Oud & Nieuw

Inbouw van het elektrische leren interieur zal niet meer in de X gaan plaatsvinden. De beslissing is gevallen, de X mag met pensioen. De herstelling van het achterscherm heeft niet mogen baten, er komt opnieuw roest doorheen. Ook begint de linkerdorpel enkele flinke roestblazen te vertonen nabij het achterwiel. Daarbij zit er fiks werk aan het motorblok aan te komen. Zeker nu de X steeds meer kleine en grote ouderdomskwalen begint te vertonen, en ik door mijn huidige baan minder vrije tijd heb, vond ik het (met gemengde gevoelens, dat zeker!) tijd worden voor een eervol afscheid, en tijd voor iets nieuwers.

Citromobile komend weekend zal in principe de laatste keer worden voor mijn trouwe metgezel, na bijna acht en een half jaar, en in die tijd bijna anderhalve ton, tot momenteel 321.000 kilometer. Daarna zal de oude dame worden geschorst en bij onze sleutelloods in rijdbare staat worden opgeslagen voor de resterende duur van de APK, als backup. Alles wat nog het bewaren waard is zal uiteindelijk worden gedemonteerd, en dan mag de rooie gaan rusten. Ik zal hem missen...

Vandaag is er een opvolger gekomen. Ook een mooie rooie, namelijk een 1.8i 16v SX in de kleur Rouge Hermes, uit 1997 met 210.000 km op de klok en voorzien van airco en een enorm versleten stuurwiel voorzien van zo'n prachtige hoes (ahum...). Helaas geen fabrieksdak, mistlampen, spoiler of elektrische ramen achter, maar zo dik is de spoeling nou ook niet meer tegenwoordig.
Netjes gepoetst en in de was gezet door de vorige eigenaar en af-fabriek voorzien van trekhaak. De airco werkt, maar moet gevuld worden want van enige koeling was geen sprake.
Hier en daar natuurlijk wat gebruikssporen, maar we kopen immers geen nieuwe auto.

De motor hangt lekker aan het gas, loopt mooi stationair en trekt goed. Ook de koppeling is nog lang niet op, en de distributieriem kan ook nog een paar jaar mee. Stuurinrichting en remmen doen wat het moet doen. Alleen de uitlaat bromt wat meer dan wenselijk, zeer waarschijnlijk op de koppeling van midden- en achterdemper.

Zodoende staan er nu eventjes twee rooie Xantia's voor de deur!


En het werd nog leuker: ik merkte thuis bij het op contact zetten dat er een ABS-lichtje ging branden die later weer doofde. Het zal toch niet... En jahoor, een blik onder de kap leerde dat er ook nog eens ABS voor deze auto als optie was aangevinkt, naast de voor die tijd ook al niet goedkope optionele airco! Iets ik had gemist, en wat de verkoper kennelijk ook niet wist, het stond ook niet in de advertentie vermeld!

Voor de statistici onder ons: de kleur is Rouge Hermes KJWCR (dus niet-metallic), en de ORGA is 7465, oftewel van de band gerold op 17 april 1997. Ik ben de vierde eigenaar.

Tijd voor wat meer foto's!








De plannen? De APK verloopt medio juni, dus eerst daar maar de focus op. De komende week maar eens een scherpere blik onder de auto werpen om leidingwerk, slangen, hoezen en dergelijke eens te checken. De banden zijn vrij oud en droog, maar die zullen spoedig plaats gaan maken voor de Belfasts van mijn oude X. De motor heeft een beurtje nodig, evenals de veerbollen. Ze veren/dempen nog wel, maar van echt Citroën-comfort is niet echt sprake meer. Natuurlijk de dashboardverlichting even aanpakken, daar missen een paar lampjes, maar het eerste wat ik morgen ga halen zijn een set ruitenwissers, die zijn onderhand van bakkeliet in plaats van rubber, en maken het zicht alleen maar slechter. Het elektrisch leren interieur zal ook op niet al te lange termijn erin gaan komen, en als ik dan toch het interieur al leeg heb hang ik er misschien wel een uitgebreidere kabelboom in... Een snelle blik onder de middenconsole liet helaas geen verstopte extra stekkers zien. En natuurlijk binnenkort eens naar de airco laten kijken, als het er op zit moet het immers ook werken!

Voorlopige conclusie, zoals verwoord door één van mijn loodsgenoten: een mooi blanco canvas, waar ik me lekker op uit kan leven. Ik ben een tervreden man.

Permalink

2 Reacties op Oud & Nieuw

  1. Piet Verhoeff zegt:

    Ik heb in november '97 een Xantia gekocht met als kenteken SJ-RX-50. Heeft jouw nieuwe dezelfde kleur als je vorige? De bumper die ik indertijd te koop had paste net niet bij de kleur van je vorige Xantia.
    De bumper heb ik overigens niet meer...

  2. Mijn oude Xantia is Rouge Furio, de nieuwe is Rouge Hermes, een tint donkerder.

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2008-2014 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.