Oeps... Ruitschade!

Het is alweer even stil hier, de Xantia heeft sinds de APK probleemloos zijn kilometers gemaakt. Kort na de APK is de rooie voorzien van vier splinternieuwe Michelin Energy Savers, dat was al met al toch wel weer een vooruitgang. De oude Michelins waren al flink verouderd, nu vers rubber, wel zo prettig.

Al sinds de aankoop ergerde ik me al aan de parafanplaat die vele scheuren en barsten vertoonde. Bij m'n vorige Xantia had ik hem probleemloos losgekregen, dus had ik er vertrouwen in dat het nu ook wel goed zou komen. Nou, helaas bleek het tegendeel... Aan de bestuurderskant in de hoek was al een witte vlek ontstaan voordat ik de auto had, en op die zwakke plek heb ik de voorruit gesloopt. Dikke barst erin, die heel snel doortrok richting zichtsveld van de bestuurder. Aangezien ik twee dagen later op vakantie zou gaan met de Xantia ben ik naar de lokale Autotaalglas gegaan, in de hoop dat zij in elk geval het laatste restant parafanplaat konden verwijderen, zodat ik een heel donorexemplaar kon monteren en in elk geval de vakantie door kon komen. Helaas lukte dat niet en brak de ruit nog verder...


De Autotaalglas rekende 450 euro voor een nieuwe ruit inclusief nieuwe lijsten en montage de volgende dag. Naar mijn idee kon dit toch wel goedkoper, dus ben ik daar voor de deur maar wat gaan Googlen en rondbellen. Bij de eerste zaak gelijk beet: ze hadden nog een t1 ruit liggen en wilden er ook wel graag vanaf, aangezien een Xantia nou niet echt meer een courant model is in de glaszaken. En ook inclusief nieuwe lijsten nog eens maar liefst 200 euro goedkoper dan de voornoemde glasketen! De volgende dag kon ik gelijk langskomen om de ruit te laten vervangen.


Bij aankomst bij de glasboer bleek het ook nog eens een ruit met groene zonneband te zijn. Vond ik helemaal niet erg! Dus zo'n anderhalf uur later was ik weer onderweg met een mooi groen bandje bovenaan de ruit.


Precies op tijd voor de vakantie dus, want de daaropvolgende dag zijn we weer lekker een lange week met de Xantia naar Berlijn geweest. Zonder moeite weer urenlang 130-160 kunnen rijden, de rooie heeft geen slag misgeslagen.

Permalink

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2008-2014 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.