Interieur nummer vijf

Wat, alweer een ander interieur? Het vijfde alweer? Jazeker...

Er werd namelijk onlangs op Marktplaats een Xantia V6 automaat voor onderdelen aangeboden, en deze zat vol opties. Eigenlijk ontbrak alleen het fabrieksalarm, voor de rest van alles voorzien: bijrijdersairbag, schuifdak, achterspoiler, en dus een volelektrisch leren interieur. Die kans wilde ik niet laten liggen, aangezien mijn leren interieur een standaard interieur is en handbediend. Dit interieur is werkelijk van alle mogelijke elektrische verstelopties voorzien!

Enfin, afgelopen maandag ben ik met een vriend op pad gegaan richting de bewuste sloper, en daar lekker aan het demonteren geslagen, na vooraf een prijs afgesproken te hebben. Uiterlijk een fraaie wagen, maar met een kilometerstand van over de 250.000 ongetwijfeld met een defecte automatische transmissie, een bekende (of beruchte) kwaal bij dit type automaatbak.


Na een uurtje of twee knutselen lag het interieur naast de auto. Deze interieurs hebben vaak instapslijtage op de zitting van de bestuurdersstoel in de vorm van een gaatje in het leer, en daaronder een deels weggekruimelde vulling. Dit wordt veroorzaakt door een scherpe rand aan de opstaande beugel in het stoelframe waar de schakelaars van de verstelling in zit gemonteerd. Daar ga ik nog wat aan proberen te doen, als ik erachter kom hoe de schakelaartjes te demonteren zonder ze te slopen. Voor de rest staat het spulletje er best fris bij!
Vooraf hebben we natuurlijk m.b.v. een externe accu alles functies getest, en het werkt allemaal op beide stoelen: hoogteverstelling voor en achter, voor- en achteruit, leuning achterover en terug, en ook de elektropneumatische hoge en lage lendensteun en zijwangen. Blij!


Na afloop zijn we met een kofferbak vol interieur richting ons sleutelhok gereden, waar ik het zolang even heb gestald in afwachting van het oplappen van de bestuurdersstoel. Daarna gaat het worden ingebouwd, inclusief het trekken van extra bedrading voor de passagiersstoel. Die kan ik gelukkig aftakken van de reeds getrokken bedrading van de elektrische hoogteverstelling van mijn huidige bestuurdersstoel, dus dat zal niet zo spannend zijn.


Wordt vervolgd!

Permalink

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2008-2014 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.