Een nosejob voor de Xantia

In de afgelopen week ben ik begonnen aan het herstellen van de frontschade. Allereerst mocht de voorbumper eraf, om in elk geval alvast de bumperbouten afgehandeld te hebben. De bout aan de bijrijderskant kwam zowaar zonder doldraaien los! Die aan de bestuurderskant helaas niet, dus mocht de ijzerzaag er aan te pas komen. Het resterende stuk bout kon gelukkig er alsnog uitgedraaid worden toen de bumper eraf lag. Maar wie verzint het ook om zulke lange bouten te plaatsen als de helft ook meer dan voldoende is?


Bij het terugplaatsen van de bumper zijn links en rechts bouten zoals links op de foto geplaatst. Deze steken niet of nauwelijks meer uit. En natuurlijk vergezeld van een lik kopervet.

Maar goed, voor het zover was is eerst de schade achter de bumper op een rijtje gezet.


Het koplampfront is aan beide zijden flink beschadigd.


Het koelfanframe heeft ook schade, er is een poot afgebroken. En de bumper is van binnen ook niet helemaal fris meer.


Met dat alles in het achterhoofd is de Xantia weer opgebouwd, om afgelopen weekend in de sleutelloods te gaan worden voorzien van een ander koelframe, twee werkende koelfans (er was immers eentje defect) en een ander frontje. Dus voorwielen er weer af, wielkuipen er weer uit, grille en koplampen eraf, de bumper er weer af, gevolgd door het koplampfront en daarna de hele koelfan-sectie. Gelukkig had ik deze klus een tijd geleden al eens gedaan bij een andere Xantia, dus niks nieuws onder de zon. Dus uiteindelijk stond de Xant er zo bij...


...en lag de directe omgeving bezaaid met onderdelen.


Maar toen de kabelboom van de koelfans uiteindelijk was overgezet in het nieuwe koelframe en de nieuwe fans waren geplaatst werkte alles weer als een zonnetje!


Ook de lage stand werkt weer bij licht verhoogde koelwatertemperatuur, en ook als de airco wordt aangezet. En de neus lijnt weer een stuk beter, al lijkt de motorkap aan de voorzijde wel ietwat ontzet. Maar op alle fronten is het een stuk beter nu. Binnenkort de airco maar eens laten vullen.

Al met al een leuke klus om te doen, met fijn resultaat!

Permalink

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2008-2014 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.