Een flinke stapel upgrades!

Afgelopen week een lekker weekje vrij, tijd om wat aan de Xant te klussen. Toen ik een tijdje geleden voor de eerste keer de voorbumper demonteerde kwam ik ter hoogte van de claxons bij het linker voorwiel deze loze stekker tegen, netjes met een blind blokje beschermd en in een opening binnen in de bumper vastgedrukt.


Toch maar eens een blik onder de kap van de relais-/zekeringenkast geworpen, dat gaf het volgende beeld.


Hmm, een lege relaisvoet en een loze stekker achter de bumper, dat deed mij sterk vermoeden dat er mistlampen voorbereid lagen. Na een groen relais te hebben geplaatst en de linker stengel te hebben gewisseld voor eentje met de mogelijkheid voor mistlampen brandde bij het inschakelen prompt dit groene lampje rechtsboven in mijn tellerbak:


En de multimeter wees uit dat er op de stekker bij de bumper ook daadwerkelijk 12 Volt stond. Dat is niet erg! Temeer daar ik al had gezien dat achter de dichte vlakken in de bumper de bevestigingen voor de mistlampframes al waren voorbereid, net zoals bij mijn vorige Xantia.


Gelukkig vond een vriend van me onlangs bij een sloperij een oud model Xantia met mistlampen, die hij wel voor mij wilde uitbouwen en meenemen. Een origineel kabelboompje van de stekker naar de lampen had ik zelf nog liggen, dus toen eenmaal alle benodigdheden aanwezig waren konden er gaten in de voorbumper worden gezaagd en de montageframes worden geïnstalleerd.


Vervolgens de mistlampen erin gezet, waarna de bumper er af mocht om de kabelboom te kunnen aanbrengen.


Et voilà, we hebben licht! De sierlijstjes lagen op dat moment nog te drogen van een mooi laagje Rouge Hermes en wat blanke lak.


Een paar dagen later ben ik samen met andere vriend van me naar onze sleutelloods getogen, om gezamenlijk met een volgend deelproject te gaan beginnen.


Jazeker, het elektrische leren interieur stond natuurlijk al een paar maanden klaar om te worden geïnstalleerd, dat moest er deze dag dan van gaan komen. Het lastigste deel waren natuurlijk de voorstoelen, waarvoor de bedrading moest worden aangelegd. Na samen en met behulp van de juiste schema's de kabelboom te hebben geconstrueerd met behulp van de originele stekkers en een donor-zekeringenkast met afgeknipte draadeinden mocht de zekeringenkast eruit om daar de boel correct aan te sluiten. En toen begon het gedoe; er bleek namelijk een cruciaal stuk bekabeling te missen in de kabelboom in de Xantia... Dat vroeg dus om wat improvisatievermogen van ons beiden.

Toen bedachten we ons dat er in alle Xantia's drie loze draden liggen tussen de zekeringenkasten in interieur en motorruimte. In het interieur waren ze bij de zekeringenkast al snel gevonden, in de motorruimte moest de accuplaat eruit om ze na wat zoekwerk uiteindelijk ook te vinden. Na wat knip- en soldeerwerk kregen we uiteindelijk toch alles zo aangesloten en gevoed zoals Citroën het in gedachten had.

Het kostte toch beduidend meer tijd en moeite dan vooraf verwacht, maar het is na een hele middag én avond uiteindelijk toch gelukt om met z'n beiden de boel in te bouwen en werkend te krijgen. De volgende dag ben ik weer teruggegaan naar de loods om de deurpanelen van de oude en de nieuwe Xantia uit te wisselen, wat ook weer een volle middag in beslag nam. Maar het resultaat is er dan ook naar!


En het zit me een partijtje fijn! De zittinghoogte is zowel vooraan als achteraan afzonderlijk verstelbaar, de leuninghoek natuurlijk, maar ook een hoge én lage lendensteun én de beide zijwangen. Genieten!

Na het wisselen van de deurpanelen stonden de beide rooie rakkers mooi met de neusjes naast elkaar in het zonnetje, tijd voor een snel fotootje.


Aangezien de beide voorste deurpanelen er toch af lagen heb ik gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de beide nogal rammelende, trillende en loszittende buitenspiegels uit te wisselen voor hele exemplaren die ik nog had liggen. En laten die spiegels nou nét spiegelkapjes hebben die in kleur kunnen worden gespoten. En laat ik nou nét tegelijk met de lijstjes van de mistlampen ook twee spiegelkappen in kleur hebben gespoten. Toeval? Natuurlijk niet! Dus toen al het spuitwerk eenmaal droog en uitgehard was kon dat spul er ook op. Het eindresultaat:



Al met al in een week tijd toch flink bezig geweest, waardoor de Xant al weer behoorlijk meer naar mijn smaak is geworden. Mistlampen (met gele lampjes natuurlijk, net als de koplampen) vind ik gewoon heel fraai staan op een Xantia, net als meegespoten buitenspiegels. En natuurlijk dat héérlijke leren interieur! Met name het interieur heeft flink wat inspanningen gekost, maar ik ben met alledrie de toevoegingen heel erg blij.

Permalink

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2008-2014 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.