Doet-ie het of doet-ie het niet?

Een tijdje terug begon het ABS-lampje van de Xantia te branden, en bleef het branden. Hmm, da's niet de bedoeling natuurlijk, want dan is de ABS buiten werking. Nou kun je de ABS-sensoren bij de wielen met een multimeter doormeten op interne weerstand (Ohm). Dus onlangs met de multimeter maar eens weerstanden op de stekker van de ABS-computer gaan meten, na natuurlijk eerst het Xantia-forum eens uitgebreid te hebben nageplozen. Elders op het internet vond ik ook deze afbeelding, die heel mooi visueel weergeeft welke pins voor welke sensoren gemeten moeten worden bij een ouder type Xantia.


Bij het meten gaf de sensor rechtsvoor oneindig aan, dus die was gesneuveld. Bij de dealer een nieuwe besteld, en afgelopen weekend de boel vervangen. Het loshalen viel me reuze mee, ik kon overal redelijk goed bij, ook bij de stekker. De sensor wilde heel behoorlijk los, na wat wrikken met behulp van een imbussleuteltje in het boutgat van de sensor. Een tip die ik op het Xantia-forum had gelezen!


De nieuwe sensor zat er ook vlot in, de stekker weer vastmaken was even priegelen met anderhalve hand onder de auto (op assteunen natuurlijk!).


Aangezien al die tijd de accu was losgekoppeld had de ECU zich ondertussen gereset, waardoor na op contact zetten het lampje, zoals het hoort, na even opgelicht te hebben, gelijk doofde. Yay, de ABS doet het weer!

Met name dit topic op het Xantia-forum heeft me een heel stuk op weg geholpen, fijn toch zo'n forum!

Permalink

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2008-2014 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.