Onlangs had ik op eBay een setje elektromagnetische parkeersensoren aangeschaft. Traditionele sensoren werken met ultrasoon, en vereisen mede daardoor gaten in de bumper. Elektromagnetische parkeersensoren werken met een plakstrip die achter de bumper kan worden gemonteerd en dus geen gaten nodig hebben.
Vorige week de achterbumper er maar eens afgehaald. Onderhuids kwamen geen schokkende dingen aan het licht, ook de bekende rotterij linksachter viel reuze mee. En gelijk even van de mogelijkheid gebruik gemaakt om de trekhaak en de TwinnyLoad-beugel een vers laagje matzwart te geven.
Natuurlijk eerst eens lekker schoongemaakt en de boel ingespoten met bodycoating, en daarna ook het beruchte gat achter het linker achterwiel dichtgemaakt. Daarna het stootblok aan de binnenkant van de bumper losgemaakt en opzij gelegd. Dit schuimblok zit op enkele plaatsen vastgesmolten, maar kan zonder al te veel moeite worden losgemaakt. Ook het terugplaatsen is geen probleem, enkele pinnen aan de bumper door het schuimblok heen zorgen ervoor dat het blok altijd op de juiste plek zit.
Na het verwijderen van het stootblok de boel wat opgeschuurd en schoongemaakt, waarna de elektromagnetische strip kon worden opgeplakt.
Na het stootblok weer is gemonteerd in de bumper moet wel de connector bereikbaar blijven om bij het terugmonteren van de bumper aangesloten te kunnen worden op de bedrading in de auto.
De bedrading in de auto was een kwestie van de plus aansluiten op de plus van de achteruitrijlichten (de stekker hiervoor zit verstopt achter het rechter C-stijlpaneel), en de min op de massa bij het rechter achterlicht. Even het kastje, de bedrading en het piepertje netjes wegwerken achter de bekleding en voilá, we hebben onzichtbare parkeersensoren!
Elektromagnetische parkeersensoren detecteren alleen verschillen in afstand, dus werken alleen als je rijdt en niet als je stilstaat. Ze werken ook iets minder snel en over iets minder afstand als traditionele sensoren. Voordeel ervan is dat bijvoorbeeld een trekhaak nooit zal storen op het signaal. Zolang je rustig langzaam achteruit rijdt zal de elektromagnetische sensor netjes zijn werk doen. En voor amper 15 euro én geen gaten in de bumper vind ik dat ruim voldoende.