De veerbollendans

Onlangs heb ik samen met een vriend een soort van veerbollendans uitgevoerd. De nog goede 1b-veerbollen van mijn Xantia zijn onder zijn (inmiddels verkochte) zilveren 1.8i automaat gegaan, de vrij platte bollen daarvan zijn onder mijn oude rooie gegaan, en de nog prima 1a-bollen van de oude rooie zijn onder de 16v gegaan.




Daarbij bleek ook dat de LHM in mijn 'nieuwe' rooie niet de meest verse meer was, gezien de gelige kleur. Dat hoort gifgroen te zijn.


Desalniettemin veert het weer als vanouds, héérlijk!

Vandaag de stoute schoenen maar eens aangetrokken en wat litertjes verse LHM in huis gehaald. Wat in het vat zit verzuurt niet, maar vergeelt wel, zo bleek al gauw bij het legen van het vat.



De filters bleken gelukkig nog behoorlijk schoon en doorzichtig, maar heb ik natuurlijk alsnog een badje wasbenzine gegeven, net als de binnenkant van het vat. De staat van de filters en de rest van de auto qua techniek bevestigt mij elke keer weer dat deze auto bij de eerste twee eigenaren (1997-2015) echt wel regelmatig de nodige aandacht heeft gehad. Ik moet echt nog eens een poging ondernemen om eens wat meer onderhoudshistorie proberen te achterhalen. Ik heb alleen de sticker die onder de motorkap zat, verder niets.

Anyway, nieuwe rubber pakkingring om de filters, vat er weer in, verse LHM erin, en daarna alle remmen ontlucht. Dat laatste was aan de achterzijde ook wel nodig, zowel qua kleur van de LHM als qua lucht. Iets wat ik al wel wist voor wat betreft de lucht, want de auto dook ook altijd een beetje bij hard remmen zolang ik hem al heb, dat is nu niet meer het geval.

En ik had nog wat tijd over, dus gelijk maar even de motorolie ververst, inclusief filter. Kortom: het veert weer, het remt weer, het smeert weer en het rijdt weer!

Permalink

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2008-2014 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.