Motorsteunen en meer

Vlak na de vakantie in Berlijn ben ik met wat vrienden op een slooptocht geweest langs enkele sloperijen in den lande, en bij een van die slopers vond ik een Xantia met dezelfde motor, met in de kofferbak zijn vrijwel nieuwe Walker-achterdemper. Deze dempers staan erom bekend een stuk stiller te zijn dan bijvoorbeeld de goedkopere Bosal-demper zoals die onder mijn Xantia hing. De Walker mocht voor slechts €25,- mee, en heb ik kort erna onder mijn Xantia gemonteerd.


Ik had tevoren met een Decibelmeter-app op mijn telefoon de geluidsproductie van de Bosal-demper gemeten bij stationair toerental, en die bedroeg gemiddeld 57 dB. Na montage van de Walker-demper heb ik dit nogmaals gedaan op dezelfde plek, en nu bedroeg het gemiddeld 54 dB. Toch een duidelijk meetbaar én hoorbaar verschil! Het brommerige roffeltje is nu helemaal weg, het klinkt nu een stuk beschaafder!

Sinds ik de Xantia heb is hij een beetje lui en bokkig qua motorgedrag. Bokkig bij het oppakken van de koppeling, gas bij geven en gas terug nemen. En wat lui in de reacties op het gaspedaal. Na wat puzzel- en denkwerk heb ik er voor gekozen de motorsteunen rechts en links te gaan vernieuwen. Vanmiddag was het zover.

Ik begon bij de baksteun. De meest logische weg zou zijn om het LHM-vat en de steun eronder er uit te halen. Maar dat zou betekenen dat het ABS-blok met alle bijbehorende stalen leidingen ook aan de kant moest, en daar had ik niet zo'n zin in. Dus koos ik voor een alternatieve, minder complexe route, namelijk door luchtfilterhuis, accu en accuplaat uit te bouwen. Dit creëert nét genoeg ruimte om met gereedschap bij de baksteun te komen en de baksteun te kunnen verwijderen:


De versnellingsbak moet natuurlijk vantevoren wél even ondersteund worden met een krik met een blok hout erop. Eenmaal uitgebouwd blijkt het verschil tussen de oude en de nieuw steun overduidelijk:


Toen alles aan bakzijde weer op zijn plek zat werd de aandacht naar de motorsteun aan distributiezijde verplaatst. Bedrading aan de kant, zwarte kap boven de motorsteun eraf, krik met een blok hout onder het motorblok, en de boel lossen. Hier gaf het na uitbouw een vergelijkbaar beeld van een 19 jaar oude steun versus een nieuwe:


Ik heb trouwens gekozen voor een aftermarket fabrikaat, niet voor origineel Citroën. Ik vond 80 euro voor een stuk rubber met een paar tapeinden erin nogal aan de prijs. Of dit me gaat wreken merk ik gauw genoeg...

Van iets dichterbij bekeken bleek de oude motorsteun ook al diverse scheurtjes te vertonen, waarvan deze toch wel de grootste was:


En toen eenmaal alles weer op zijn plek zat zag het er zo uit:


Het verschil na afloop? Duidelijk merkbaar! Veel alerter op het gaspedaal, en overduidelijk soepeler reageren op belastingswisselingen. Wel heb ik nu wat lichte vibraties in de auto, ik hoop dat dat vanzelf verdwijnt als alles wat op elkaar ingelopen is. Vooralsnog ben ik erg blij met de verbeteringen!

Permalink

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2008-2014 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.