Motorsteunenverhaal, het vervolg

Helaas, de trillingen en het gedreun zijn niet verdwenen en begonnen enorm te irriteren. Waarschijnlijk toch te hard rubber, te slechte kwaliteit. Dus heb ik twee weken geleden bij de dealer van zowel de rechter motorsteun als de baksteun een nieuw origineel fabrieksexemplaar besteld. De rechter steun stond in back-order, maar was een weekje later ook in huis. Altijd fijn, nieuwe originele onderdelen! Ookal kostten ze een veelvoud van de goedkope meuk die ik er onlangs in heb gezet...


Na vanmiddag een paar uurtjes knutselen waren beide steunen vernieuwd. Gewichtsverschil tussen de goedkope en de originele steunen was er niet tot nauwelijks, en ook optisch zo 1-2-3 weinig constructieve verschillen. Wel viel op dat de tapeinden boven- en onderop de goedkope rechter motorsteun nét niet helemaal in een rechte lijn lagen.

Hoe dan ook, de nieuwe motorsteunen zijn echt een zegen! Geheel trillingsvrij, geen gedreun meer. Ook hier heb ik vooraf en erna de decibelmeter-app op mijn telefoon losgelaten, onder zoveel mogelijk gelijke omstandigheden; over het hele snelheidsbereik zijn meerdere decibels gewonnen, met name rond de 50-80 km/u, omdat dan het band- en windgeruis nog een minder grote rol speelt en het motorgeluid daardoor nadrukkelijker aanwezig is. Op de snelweg overheersen band- en windgeruis het motorgeluid veel meer, maar ook daar is het verschil in geluid, gedreun en vibraties echt zeer duidelijk merkbaar. En bij stationair toerental geen vibrator-stuur of lawaai makende inhoud in het dashboardkastje meer.

De rode Xantia is weer een rustoord geworden, heerlijk... En nog steeds hetzelfde veel alertere motorgedrag, dus de missie is nu volledig geslaagd. Kost wat, maar dan heb je ook wat, toch?


Door al dat gedoe met de motorsteun begon alleen de kabelbeschermslang van de ECU-bekabeling die over de rechter motorsteun loopt enorm te verbrokkelen. Nu ik vanmiddag toch de boel weer los zou halen heb ik vantevoren een metertje nieuwe kabelbescherming gehaald bij de automaterialenzaak in de buurt. In dit geval met een binnendiameter van 23 millimeter, maar er zijn veel verschillende diameters te vinden onder de kap van een Xantia. Het hing er na de vorige steunwissel zo bij:


Bij het demonteren van de motorsteun vanmiddag verpulverde het spul alleen nog maar verder, dus niks te vroeg al met al. En na montage van een nieuw stukje kabelslang oogt het zo:


Nog wel erg diepzwart en glimmend, maar dat trekt ongetwijfeld nog wel bij. In elk geval vele malen beter dan half blootliggende stukken bontgekleurde kabelboom temidden van afbrokkelende stukken bescherming...

Maar oh wat rijdt de Xant nu lekker!

Permalink

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2008-2014 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.