Dit keer geen nieuws over de rode Xantia, maar even een uitstapje naar andermans Xantia. Meerdere vrienden van mij bezitten ook Xantia's, in allerlei soorten en maten, van daily drivers tot verzamelobjecten. We beginnen met de Xantia 2.0i 16v Break uit 2000 in Bleu Leman van Bob. Een tijdje geleden bleek hij een lekke koppakking te hebben, wat helaas te laat werd vastgesteld, waardoor het motorblok waterslag had gehad, wat dus helaas het einde van het blok betekende. Ik laat Bob even aan het woord:
"Nadat in februari de motor van m'n Xantia Break op z'n einde was, rees de vraag wat er met de auto moest gaan gebeuren. Ik zat met een strakke break met een keiharde Heuliezhoek en een fijne kleur, maar dus met een kapotte motor. Eigenlijk veel te goed voor sloop, maar een hele kluif om weer op de weg te krijgen.
Het vinden van een andere goede Xantia die aan mijn eisen voldoet bleek een soort mission impossible, dus aangemoedigd door vrienden had ik besloten de auto van een nieuwe motor te gaan voorzien. Na enige tijd zoeken heb ik een goede motor gevonden in een andere Xantia, ook een 2.0i 16V, maar dan met AL4-automaat erachter. Een prima blok waar net een andere cilinderkop op was gegaan, maar waarbij de auto eromheen ontzettend rot was (dorpels weg en dergelijke), een uitstekende donor dus."
Vorige week donderdag tot en met zondag zijn enkele leden van onze sleutelclub bij onze loods gezamenlijk met de motorwissel aan de slag gegaan. Helaas kon ik zelf niet meehelpen in verband met mijn werk, maar desondanks heb ik de vorderingen op afstand op de voet kunnen volgen. Want ook al kon ik niet helpen, ik wilde het allemaal graag volgen. Deels uit interesse, deels om er zelf ook weer wat van te leren.
Allereerst is het ruilblok uit de donor gehaald. De complete neus moest eraf, daarna heel veel motorbekabeling uit de weg, koelslangen, hydrauliekleidingen, aircoslangen, radiatoren noem maar op; alles moest aan de kant om het blok vrij te maken. De vaart zat er goed in, want aan het einde van de middag op dag 1 hing het blok al in de takels.
's Avonds is al een begin gemaakt met de uitbouw van het kapotte blok uit Bob's eigen Break, waardoor op dag 2 al snel de motortakel weer aan het werk mocht.
Dus zodoende kon men later in de middag op dag 2 al een begin maken met het uitwisselen en vernieuwen van de nodige onderdelen, zoals diverse motorsteunen, keerringen en pakkingen.
Het 'nieuwe' blok was recentelijk voorzien van een verse koppakking en een andere cilinderkop, en zodoende dus ook van een nieuwe distributieriem en multiriem, dus daar zat gelukkig geen extra werk (en kosten!) in. Wel moest het vliegwiel van de oude op de nieuwe motor worden overgezet, aangezien er nu een handgeschakelde versnellingsbak op komt in plaats van een automaat, en die gebruiken beide verschillende vliegwielen. Een mooie gelegenheid om ook de wat zwetende krukaskeerring te vervangen, en natuurlijk ook gelijk een compleet nieuwe koppelingsset te monteren. De koppeling van Bob's Break was, na bijna 3 ton, al een tijdje aan vervanging toe, dus dit kon nu mooi zonder veel extra werk gebeuren.
Zodoende hing de 'nieuwe' motor in de loop van de avond van dag 2 alweer in Bob's Break!
Op dag 3 verplaatste de aandacht van het werk zich even naar een andere Xantia, namelijk de donkerblauwe 2.0i automaat uit 1993 van Bas. Hiervan was de kachelradiateur lek, dus mocht het hele dashboard er 'eventjes' uit om deze te kunnen vernieuwen. Ik zelf heb deze klus in december 2009 al eens mogen doen bij mijn oude rode Xantia, het is en blijft een flinke puist werk. Maar met vereende krachten lag het dashboard al snel naast de auto.
En niet heel veel later was ook de lekker radiateur uitgebouwd, met achterlating van het gebruikelijke slagveld...
Nadat de nieuwe radiator was gemonteerd kon de boel weer in elkaar worden gezet. Iets met "waar hoort dit stuk bekabeling ook alweer te lopen?" Maar gelukkig vorderde het werk al snel, waardoor aan het begin van de avond op dag 3 het er alweer een heel stuk netter uitzag.
Dag 4 was een afbouwdag, want bij beide auto's was alles vervangen wat moest worden vervangen, nu moest alles eromheen nog weer "even" in elkaar. Het dashboard van Bas' Xantia was al vrij snel weer klaar, alsof er niets was gebeurd.
Bij de Break van Bob lag er ook nog het nodige werk te wachten, aangezien het blok nog volledig aangesloten moest worden en daarna de hele neus nog weer op de auto moest. Desondanks konden de jongens halverwege de middag al het 'nieuwe' motorblok succesvol voor het eerst in zijn nieuwe omgeving tot leven wekken. Daarna konden de radiateur, de airco-condensor, de koelventilatoren en het front op de auto worden gemonteerd, waarna het koelsysteem gevuld kon worden zodat ze de auto konden verplaatsen. Zo was er wat meer ruimte om de voorbumper en wielkuipen wat makkelijker te monteren.
En toen dat eenmaal klaar was, en ook de koplampen weer hun weg hadden gevonden, stond 'het blauwe tuinhuis' (zoals we zijn auto onder elkaar wel eens noemen) weer als herboren buiten, naast de blauwe van Bas en de donor, die na een nuttig leven nu andere Xantia's weer op de weg houdt.
Of zoals Bob het beschreef:
"En zo kwam het afgelopen 4 dagen tot de motorwissel. Met een hoop hulp van vrienden is het gelukt en hangt de nieuwe motor op zijn plaats. De testritten zijn goed bevonden en zo begint deze Xantia met ruim 294.000 kilometer ervaring aan zijn volgende leven."
Er zijn weer twee Xantia's van een normaalgesproken gewisse dood gered, terwijl ze op deze manier nog heel wat jaren meekunnen en 's lands wegen blijven sieren. Er gaan tegenwoordig zoveel auto's naar de sloop die met wat tijd, inspanning en liefde nog veel langer op de weg zouden kunnen blijven. Wel zo duurzaam! Ondanks dat de Xantia geen grote schare liefhebbers heeft blijven het geweldige auto's die je met normaal regelmatig onderhoud zelden tot nooit zullen teleurstellen.
Meer nieuws over de rode Xantia volgt binnenkort, want de APK komt er weer aan!
Foto's door Timo, Bob en Bas.