Beter remmen, fijner rijden!

De APK is bijna weer aan de beurt, en al een tijdje geleden had ik gezien dat de remschijven aan de vooras niet helemaal fris meer waren. Wat roestige randen aan de achterkant, en een flinke slijtagekraag aan de voorkant. Tijd voor een fijn sleutelmiddagje!


De in de vorige post genoemde motordonor bleek nog zo goed als nieuwe voorremschijven en -blokken te hebben. Nou had ik bij mijn vorige Xantia al eens plannen gemaakt om de 266mm-remmen, die standaard op 'normale' Xantia's zitten, om te bouwen naar 283mm-remmen die op iets zwaarder gemotoriseerde Xantia's te vinden zijn, maar dat is er nooit van gekomen. De donor had deze grotere remmen, dus dit was het ideale moment om dat alsnog uit te gaan voeren. Zo zijn dus zowel klauwen, schijven als blokken verhuisd van de donor naar mijn Xantia. Het verschil is ook duidelijk zichtbaar:


Bovenaan de 266'ers, onderaan de 283'ers. En niet alleen is het verschil zichtbaar, maar ook duidelijk merkbaar, hij is gretiger op de remmen, zonder dat het té gretig wordt. Vind ik persoonlijk wel prettig.

De standaard 14 inch wielen gaan nu niet meer passen, maar aangezien ik toch alleen nog maar op 15 inch zomer- en winterwielen rijdt is dat geen probleem. Alleen mijn reservewiel was nog 14 inch, maar gelukkig bleek er nog een prima 15 inch exemplaar rond onze loods te slingeren. En aangezien alle type 1 Berlines dezelfde reservewielbak hebben past dat probleemloos.

Diezelfde donor was ook voorzien van een later ingebouwde VDO Tempostat cruise control. Deze bleek nog geheel werkend te zijn. Zodoende is deze netjes uitgebouwd uit de sloper en afgelopen weekend heb ik hem op dezelfde manier als bij donor in de mijne ingebouwd.

De centrale unit heeft een plekje gevonden aan het uiteinde van de carrosseriebalk die onder de accuplaat loopt. Netjes beschut tegen de elementen door de radiateur en de voorbumper, en de kabel kon mooi met een lus onder het luchtfilterhuis door richting gasklephuis.




De kabelboom is door het schutbord gegaan via een zelfgeboord gat pal rechts (naar achteren gezien) naast de gaskabel. En met behulp van de inbouwhandleiding kon ik de boel netjes aansluiten aan een geschakelde plus en aan de remlichten. Daarna de stuurkap voorzien van een 13mm gat voor de stengel. Helaas boorde ik die op een plek waar de houder van de knipperlicht- en ruitenwisserstengels in de weg zit, maar daar kwam ik te laat achter. Het binnenliggende deel van de stengel is door de fabrikant staand uitgevoerd, en helaas niet liggend zoals bij originele PSA cruise control-stengels. Ergo: een gat extra in m'n stuurkap... Binnenkort maar eens een ander stuurkapje regelen.


De stengel was door een vorige eigenaar al in een knik gebogen, dus dat is even niet anders. Ik loop vast nog wel een keer zo'n stengel tegen het lijf bij een sloperij ofzo.

Hoe dan ook, eindelijk heb ik cruise control, een optie die ik al heel lang op het lijstje had staan. Heerlijk comfortabel én zuiniger doorzoeven dus!

Permalink

Laat een reactie achter

Alle rechten voorbehouden 2008-2014 J. Veenstra. Mogelijk gemaakt door Blogger.